التخطي إلى المحتوى
تفسير رؤية الدولفين فى الحلم بالتفصيل
الدولفين فى الحلم

تفسير رؤية الدولفين فى الحلم عبر موقع محتوى ،يعتبر الدولفين من أحدى الكائنات البحرية الاليفة ،والتى يطلق عليها صديق الأنسان ،والدولفين من الحيوانات الثديية التى تقوم بولادة صغارها ،وتقوم بإرضاعها إيضا (سبحان الله فى خلقه) والدولفين هو حيوان مسالم للغاية وودود ،ومن خلال مقال اليوم سوف نستدل على ما ذكره إبن سيرين فى تفسير رؤية الدولفين فى الحلم ،وإيضا دلاله رؤيته فى حلم العزباء ،والمرأة المتزوجة والحامل.

الدولفين فى الحلم

تعد رؤية سباحة الدولفين فى المنام فى مياه صافية وهادئة دلاله على الأحداث والأخبار السارة التى يسمعها الرائى خلال الفترة المقبله من حياته ،وتعد رؤية الدولفين فى الحلم دلاله على تمتع الرائى بالحب ومكانه فى قلوب أفراد عائلته وأسرته.

أما رؤية سباحة الدولفين فى الحلم بمياه هائجة فتشير إلى معاناة الرائى من مصاعب وتحديات فى أموره قد تكون متاعب ومشاكل ماليه ومادية كبيره تقع للرائى على المدى القريب خلال الفترة المقبله فى حياته.

أما رؤية سباحة الرائى مع الدولفين فى الحلم فهى دلاله على الطاقه الإيجابيه التى يتمتع بها الرائى والأصرار والعزيمة لتحقيق هدفه والوصول إليه ،كما ان تلك الرؤية قد تكون بمثابه رساله تحذير للرائى من علاقاته بمن حوله من أشخاص ،وقد تشير سباحة الرائ مع الدولفين إلى أحتياج الرائى ليد العون والمساعدة من الأخرين ،والله أعلم.

الدولفين فى الحلم لإبن سيرين

ذكر إبن سيرين أن رؤية الدولفين فى الحلم دلاله على المال أو الرزق الحلال المبارك فيه ،وقد يرمز الدولفين فى الحلم إلى الشتاء القارص ،والدولفين فى حلم الرجل رساله تحذير للرائى من عدو فى عمله ،أو تعرض للرائى للمكائد والهموم أو السرقة ،وذلك وفقا لما قيل فى شر رؤية الدولفين فى الحلم.

أما عن خير الرؤية فقد يبشر الدولفين فى الحلم بزواج الإبنة ،الأخبار السارة على مستوى العمل أو البيت ،ورؤية السباحة مع الدولفين رمز لتمتع الرائى بالثقه اللازمة فى نفسه والتواضع ،والله أعلم.

الدولفين فى حلم العزباء

تشير رؤية الفتاة العزباء أو المرأة الغير متزوجة للدولفين فى نومها إلى شريك حياتها والتى قد تتعرف عليه خلال الفترة المقبله فى حياتها على المدى القريب ،وتمتع الشريك بالطباع الهادئة والخلق ،كما أن رؤية الدولفين فى حلم العزباء ترمز إلى الود والتفاهم مع الشريك.

ورؤية الفتاة العزباء للدولفين الأبيض دلاله على حصول العزباء على فرصه عمل جيدة ،أما رؤية الفتاة العزباء للدولفين دون وجوده فى المياه ،رساله تحذير لها بتعديل مسارها فى الحياة لأنه مسار خاطىء سيسبب لها الكثير من المتاعب والتحديات والمعاناة ،والله أعلم.

الدولفين فى حلم المتزوجة

وعن تفسير رؤية الدولفين فى حلم المرأة المتزوجة فهو قد يكون بشارة للمرأة المتزوجة بالحمل القريب ،بالأخص إذا رأت المتزوجة سرب من الدلافين يقومون بالسباحة معا ،أما عن رؤية الدولفين الميت فى حلم المتزوجة فهو ينذر بوقوع المرأة المتزوجة فى متاعب ومشاكل وخلافات أسريه حاد قد تؤدى إلى الطلاق ،وعليه تكون تلك الرؤية رساله تحذير للمتزوجة بمراجعه شئون بيتها جيدا ،والله أعلم.

الدولفين فى حلم الحامل

أما عن تفسير رؤية الدولفين فى منام المرأة الحامل فلم يختلف كثيرا عن ما تم ذكره فى تفسير رؤية المتزوجة للدولفين فى نومها ،إلا أنه قد أضاف العلماء والمفسرون إلى ما سبق كونها دلاله على الولادة السهله وزوال للمتاعب والهموم والصحة الجيدة للحامل والجنين ،والله أعلم.

وبذلك نصل لخاتمة موضوع تفسير رؤية الدولفين فى الحلم ،ونرحب بتساؤلات القراء أسفل المقال.

التعليقات

  1. (حالتي عزباء ، موظفه) والحمدالله
    من شوي صحيت من حلم كنت مسجونه بظلم من جدتي بسبب موضع مع بنت عمي والموضوع ماله معنى !واذكر كنت قاعده على الارض في السجن ولابسته عباتي واتفكر الا ويدخل عمي وعمي في الواقع متوفى في شهر واحد،
    وقعد جنبي في السجن وتمت اساله اقله ما سويت شي او مره ادخل سجن رد علي وقال الحينه كذا تقولين وبعدين بيصير عادي نحن قبل كنا كذا نقول ، استغربت واااايد من رده علي كانه الشي عادي !!
    الا وتزورني امي اسمها اخير واختي معها اسمها هناء واعتقد حد بعد من هلي معاهم في الزياره ما اذكر الاكيد ؟ الي اذكره امي كانت نوعا ما عادي احسسها من ناحيه الخوف والقلق علي وانا اقول سالفه لهم بحرقه كيف جدتي ظلمتني وامي تقول هيه من صوبهم الي حصل وبعدين قالت عمج راح بيتهم يسبح ويب ملابسه وبيرجع السجن، المهم اهلي طلعو من السجن الا وانا اكلم الحرمة الي عند الباب واقلها افتحي الباب بكلمج قتحت الباب وقعدت اصيح واقلها في حد راح يدخل السجن انا اخاف من اذ حد كان معايا وابكيييي وتقلي بالعكس خيره لج اذ حد دخل معاج ف سجن ، واذكر قتلها ادخلي وسكري البيت قالت لا ممنوع وكانت بشوشه معايه وهادئه

  2. حلمت انى اكلتنى دولفين ع شكل سمكه قرررش بس ما موتتنى كانت بتحمينى وكان قبل ما تاكلنى عم تلف حوليااا كذا دولفينه وكان بتحمينى

  3. رأيت في ما يرى النائم اني بين بحرين بينهما هضبة صغيرة وفي إحدى جهات البحر على يميني دلفين صغير يحاول الوصول للجهة الأخرى فنظرت للجهة اليسرى فأرى دلفين آخر يحاول الوصول الى ذلك الدلفين وكأنه يقول له أنا هنا ، فأعدت النظر الى الدلفين الأول فأرى وكأن دلفينا ثالث أتى خلف الدلفين الأول ومن الخلف دفعه خارج البحر لإصاله للجهة الأخرى وخرجى كلاهما من البحر وبقيا على الشاطئ والذي دفع الاول له أجنحة ..

  4. حلمت اخ شخص كنت اعرفه من سنوات على السرير وكان يحاول انه يجامعني وكنت ارفض بشده وسالته وين اخوك فلان قال في غرفته نايم رحت لين عند الشخص الي اعرفه وكان نائم ونمت بجانبه وحاولت اصحيه عشان يعرف اني موجوده بعد محاولات صحى وحاول يجامعني بس انا رفضت وكذبت عليه وقلت له فيني الدوره وفالحلم كنت اشوف بيتهم جدا ضخم وجميل وكنت اقول يالله كيف بيتهم كذا روعه (للعلم اني عزباء)

  5. حلمت اني على ظهر الدولفين ومعي ابن اخوي الصغير وانا كنت سعيده جدا والدولفين كان على البحر يمشيني وكان ولد اخوي يقولي انا خايف وانا احضنه بقوه بس كنت سعيده جدا جدا ومستمتعه والجو كان جميل للعلم انا عزباء

  6. السلام عليكم انا حلمت اني بهرب من حاجة طول الحلم فكنت بتنقل من طريق لطريق بعربية مع ناس مش فاكرة مين الحقيقة لحد ما الخطر ده كان هيقرب فركبنا مركب كبير فالحلم و نزلنا بيه البحر لحد ما بقينا فامان وشفت حيتان و ما الي ذلك انا كنت خايفة منهم بس معملوش حاجة وكنا عايزين نصطاد حاجة للاكل فجزء جميل من المية ففيه واحدة رمت شبكة وكلنا ساعدنا وطلعنا دولفين لونه بمبي مش لونه الطبيعي كان جميل اوي وكنت زعلانة اننا هناكله لاني بحبهم بس بعدين بمسكه بحضنه علشان زعلانة بعد شوية كأنه كان عايز يروح لغيري و أديته لحد تاني فعلا والحلم خلص بدون اكله.. للعلم انا غير متزوجة

  7. حلمت باني في البحر ورايت دلافين وفوقهن فتيات والمياه صافية وانا كنت منبهرة مع العلم اني حامل بالشهر السادس

  8. حلمت اني كنت ذاهبة لمكان و نسيت ان اخبر السائق به وعند تذكري رجع السائق من الطريق لكي يوصلني للمكان ودخل من طريق خطأ فوجدنا خلفنا الطريق به ازدحام بالسيارات و الاشخاص و امامهم جثث لاشخاص ميتة علي الطريق فاستغربنا انا و السائق و اعتقدنا انها حادثة ووجدنا الطريق امامانا يسير بشكل جيد فسيرنا بعض الكيلومترات ثم وجدنا زحمة اخري و الطريق متوقف تماما و الناس جميعا تركوا السيارات و اكملوا الطريق سير ثم وجدت نفسي اسير في هذا الطريق فوق حيوانات ميتة ولكن منظرها جميل اي غير معفنة ولا يوجد بها دماء وكان من ضمن الحيوانا التي اسير فوقها سلحفاة و كنت اري بوم و دولفين والكثير من الحيوانات لكني لم اتذكرهم الان وكان يغلبني حالة من الدهشة والسؤال المتكرر هي الحيوانات دي ماتوا ازاي فكان يوجد الالاف منها بامتداد الطريق .. والايجابة التي وصلتني هي ان الصقور تهاجم البلدة ودي اول منطقة هاجمتها فاتصلت بامي سريعا كي ابلغها بما حدث و بالمكوث بالمنزل حتي ارجع و اكملت سيري الي ان وجدت بعض السيارات التي سوف تذهب من طريق اخر لكي تهرب قبل وصول الصقور والتي تمتلئ بالاشخاص ويرفضوا اني يركب معهم احد اخر الي ان وجدة سيارة بها سيدات ورجال وافقوا اني اركب معهم و كانوا رايحين ناحية منزلي فحمدت الله ثم لا اتذكر شئ…ارجو التفسير اذا كان له معني جزاكم الله خيرا

  9. كان في حد متقدملي اسمه احمد بس محصلش نصيب وخلاص شيلته من تفكيري محلمتش بيه من فترة كبيرة اوي لكن النهاردة حلمت انه بيصالحني و انا مش موافقة ومش عاوزة اصالحه و هو تقريبا كدة حضني او مسك ايدي و كان بيقولي انه مش هيسيبني و قالي لو موافقة هعزمك في كافيه ف انا قولتله ماشي و اتفقنا على المعاد بعد كدة مش فاكرة ايه اللي حصل ف انا كنت بشوف الساعة كام في الموبايل فكانت الساعة واحدة بالليل فقولت كدة معاد اني اقابله عدى و اكيد هو مش راح اصلا بعد كدة ببص من شباك حجرتي فحسيت ان زي ما يكون في حركة غريبة في الشارع ، و انا في الحقيقة ساكنة في الدور ال 8 ، بعد كدة شوفت دولفين طالع ف انا قفلت زجاج الشباك جامد عشان مش يدخل الاوضة و اختي “اصغر مني ” كانت نايمة على السرير ف صحيتها عشان خايفة عليها من الدولفين ف انا اتفاجئت ان احمد نايم على المكتب بتاعي بس مش خايف من الدولفين ، بعد كدة شوفت الدولفين بيبص علينا من ورا زجاج الشباك و الدولفين كان معاه موبايل ف شغل الكشاف بتاعه عشان يعرف يبص جوا الحجرة عشان النور مش شغال و الدولفين كان مش في الماء وكان مبتسم جدا ، ف انا واختي خرجنا بسرعة و قفلنا باب الحجرة و اختي كانت بتعمل صوت ف انا قولتلها تسكت عشان مش تلفت انتباه الدولفين لينا ، و احمد كان بيبعتلي رسائل على الموبايل و يقولي ان الدولفين مش شرير وانه هادي جدا و مفيش خطر علينا ..
    عزباء ، انا عارفة انه حلم غريب اوي و عذرا على الاطالة .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *