معنى حلم الخطيب في المنام تفسير رؤية خطيبي

أ / هدير سعيد

الخطوبة هي فترة تعارف بين الشاب والفتاة لكي يحب بعضهما ولكي تتقارب جميع أفكارهم مع بعض ولكي يخطط لحياته المستقبلية وينتقلون من فترة الخطوبة للحياة الزوجية، ورؤية الخطيب في المنام هي من الرؤي التي يراها العديد من الأشخاص في منامهم وهم يبحثون كثيرا عن تفسير لهذه الرؤية وماذا هي تحمل من خير أو شر لكل من العزباء والحامل والمتزوجة.

تفسير خطيبي في المنام لابن سيرين

الخطيب في المنام

  • يقول ابن سيرين أنه إذا رأى الشخص في منامه أنه يخطب فتاة فقد تدل هذه الرؤية على رغبة الرائي في تحقيق الأمنيات والأهداف والطموحات وسوف يحققها عن قريب .
  • بينما رؤية خطبة مرأه متزوجة فقد تدل هذه الرؤية على رغبة الرائي في الحصول على الكثير من الأمنيات ولكن يحصل عليها.
  • وعندما يرى الشخص في منامه أنه يقوم بحضور حفل زفاف فقد تدل هذه الرؤية علي تعرض الرائي للهموم والمشاكل والمصاعب.
  • بينما رؤية حضور حفل خطوبة فقد تدل على تحقيق الأمنيات والأهداف التي يريدها، وعندما ري الشخص في منامه أنه يخطب فتاة لا يعرفها فقد تدل هذه الرؤية على قرب وفاته.

رؤية الخطيب في المنام للرجل

عندما يرى الرجل في منامه أنه يخطب فتاة مسيحية فقد تدل هذه الرؤية علي حصوله علي فرصة عمل جديدة ولكن سوف يكثر فيها الغيبة والنميمة، بينما رؤية الخطوبة من فتاة يهودية فقد تدل هذه الرؤية على الذنوب والمعاصي والمحرمات التي يواجهها الرائي في عمله.

رؤية خطيبي في المنام للعزباء

  • الفتاة العزباء التي ترى في منامها أنها ترتدي دبلة الخطوبة فهي بشرى سارة لها بقرب موعد زواجها من شاب تحبه ويحبها كثيرا وسوف تعيش معه حياة سعيد.
  • إن رؤية خطيبها السابق يتقدم مرة أخرى فقد تدل هذه الرؤية علي تحقيق الأمنيات والأهداف والطموحات التي تريد تحقيقها، وأما إذا رأت أنها تتحدث مع خطيبها السابق فقد تدل هذه الرؤية على تحسن أحوالها للأفضل والأحسن.

تفسير رؤية الخطيب في المنام للمتزوجة

السيدة المتزوجة التي ترى في منامها أنها تبكي كثيرا علي خطيبها السابق فقد تدل هذه الرؤية على مدى استقرار حياتها الزوجية مع زوجها وأسرتها.

وأما إذا رأت أنها كانت تجلس هي وزوجها يتحدثان واتي خطيبها السابق وارمي عليهم السلام فقد تدل هذه الرؤية على التخلص من جميع الهموم والمشاكل والأحزان التي تواجهها في حياتها.

 

تفسير رؤية خطيبي في المنام للحامل

  • المرأة الحامل إذا رأت في منامها أنها تجلس وتأكل مع خطيبها السابق فقد تدل هذه الرؤية على مدى استقرار حياتها الزوجية مع زوجها وأسرتها وسوف يرزقها الله سبحانه وتعالى بمولود جميل.
  • وإذا رأت أنها تجلس مع زوجها واتي خطيبها السابق فقد تدل هذه الرؤية على التخلص من الهموم والمشاكل والمصاعب والأزمات الصعبة التي تواجهها.

رمز الخطيب في المنام

  • رؤية الخطيب في المنام تدل على الطهارة والخشوع والتوبة من الذنب.
  • عند رؤية الخطيب في المنام للرائي توحي الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر .
  • رؤية الحالم للخطيب في المنام تدل على التجمع في المناسبات والمواسم وعلى الأفراح أيضا.
  • إذا رأت العزباء خطيب في منامها تعني قرب زواجها.
  • رؤية الرجل الأعزب الخطيبة في المنام تعني سعيه وراء الخطبة لنفسه.
  • عند رؤية الأعزب نفسه أصبح خاطبا دال على توليه منصب عالي وشأن عظيم.
  • عند رؤية الحالمة خطيبها في المنام وكانت غير مخطوبة بشارة إقتراب خطبتها وإرتباطها.
  • توضح رؤية المطلقة الخطيب في المنام تعني ظهور فرصة جديدة للزواج والبدء من جديد.

شاهد المزيد  تفسير رؤية التيس في المنام لابن سيرين (حلم الماعز)

تفسير رؤية الخطيب السابق في الحلم للشاب

  • رؤية الشاب نفسه يركب سيارة وبها الخطيبة السابقة وينظر لها فهو يريد الرجوع لها.
  • رؤية الشاب نفسه يجلس مع الخطيبة السابقة ويعاتبها دال أن الله ابعدها عنه لأنها لا تحبه.

اقرأ المزيد  تفسير رؤية المطار في المنام ومعني حلم تذكرة السفر

تفسير حلم خطيبي السابق ينظر إليا

  • يفسر رؤية الخطيب السابق في المنام أنه لم يرتكب الأخطاء مرة أخرى التي كانت سبب فشل العلاقة.
  • تفسير رؤية البنت خطيبها السابق في منامها إشارة لها بإعادة التفكير في حياتها من أجل نجاحها ثانية.
  • يقول النابلسي ظهور الخطيب السابق في المنام دال على شوق الرائي للخطيب والرغبة للعودة له.
  • رؤية الخطيب السابق ينظر لصاحب الحلم بشارة لتعدد فرص العمل التي تتاح لها.
  • عند نظر الخطيب للحالمة نظرة عتاب ولوم تدل على ارتكاب الحالمة الذنوب والمحرمات.
  • رؤية الحالمة الخطيب ينظر لها في المنام دليل على حبه للعودة لها مرة أخرى.

تفسير رؤية الخطيب الحالي في المنام

  • يقول المفسرين أن رؤية البنت للخطيب الحالي وكانت عزباء تعني كثرة تفكيرها به والرغبة له.
  • في حالة وجود مشاكل عند الحالمة مع خطيبه ا بشارة لها بزوال المشاكل وانتهائها.
  • رؤية الخطيب في المنام ويرتدي ملابس جديدة تعني قرب ميعاد الزفاف عليه والفرح والسعادة.
  • رؤية الخطيب في المنام تدل على حصول الرائي على فرصة عمل مناسبة وعظيمة.

اقرأ أيضا  تفسير رؤية النقاب في المنام (معني ضياع واهداء ولبس وشراء النقاب)

تفسير رؤية خطيبي في المنزل

  • تفسير رؤية الخطيب في المنزل يدل إلى كثرة الأفراح والأخبار السعيدة لأصحاب هذا المنزل.
  • فسر العلماء رؤية الخطيب في المنزل بصورة عامة بشارة لسعة الرزق والخير للرائي.
  • لو ظهر الخطيب السابق في حلم الحامل علامة إنجابها مولود ذكر ويحمل صفات هذا الخطيب.
  • عند وجود الخطيب في منام الحالمة تعني تحقيقها للآمال والأحلام التي رغبت بها.
  • رؤية الخطيب في منزل الرائية وعندها مشاكل وضغوط دال على حل وانتهاء هذه الفترة الصعبة.

تفسير رؤية الخطوبة في المنام

  • عن الإمام الصادق أن رؤية الخطيبة في منامه فهو يحقق كل ما رغب من آمال وأحلام له.
  • رؤية الخطيبة بصفة عامة هي الحصول على فرصة عمل جديدة ونافعة للرائي.
  • ظهور الخطيبة في منام الشاب تعني مدى تفكير وحب الشاب لها.
  • يفسر رؤية الخطيبة في منام المتزوج هو مدى الحنين والشوق للخطيبة السابقة والعودة لها.

يسعدنا تلبية ما تريدون من استفسارات واحلام فى موقع محتوى اترك حلم الخطيب في المنام في تعليق أسفل المقال مع تحديد الحالة الاجتماعية وسوف في أسرع وقت.

التعليقات

  1. سلام عليكم
    رائيت انني في عزاء داخل منزل السيده التي احبها وأنوي التقدم الي خطبتها … ولأكنني رايتها تجلس هي ووالدتها مع خطيب اخر وقد ظهرت لي جميع تفاصيل جسده ووجهه بوضوح شديد وكانت غير مهتمه بوجودي تماما في منزل العزاء … هل يوجد تفسير

  2. حلمت أني رأيت خطيبي وتحدثت معه مع العلم ان في خلافات بينا منعنا من الكلام حتي مع بعض ومن فترة طويله جدا

  3. انا بنت رأيت خطيبي الحالي في مكان وثم وجدت شخص كأنني اعرفه وطلبت منه ان ينادي خطيبي وجاء خطيبي ركض يحسب صار لي شي وبعدها انا كنت برا انتضره يجي عشان نروح سوا يوم جاء مشينا سوا وكنت حاضنه خطيبي وكنا نمشي واحنا نمشي جائت وحده وقالت لخطيبي خلو زواجكم السنه الجايه نفس اليوم هذا اتمنى الرد

  4. السلام عليكم
    حلمت انني وخطيب السابق قد تزوجنا وأذكر أنني كنت أنا وامي وأمه نجلس ع السرير وكان هو واقف عند باب الغرفه ينتظر خروج امي وأمه وكانت أمه تماطل كي لا نبقى لوحدنا .
    علما أنني منفصلة عنه منذ مدة وانا لا أفكر فيه ابدا ولا أتمنى رجوعه لي ب الواقع ابدا
    عزباء
    اعمل

  5. حلمت ان خطيبي قدام الي في البيت وقمت بادخاله الي البيت وكان في يده طبو متاع ضرب ومسك قلم وورقه ثم اتت اختي الصغيره حمل معاه فراش ومخده ثم مسك خطيبي يدي وراتني اختي الكبيرة ان خطيبي مسك يدي وبعدها ران علي خطيبي وصحيت من النوم مع العلم ان اختي الصغيرة غالي عليها خطيبي وتحبه واختي الكبيرة لا تحبني نا ولا تحب خطيبي

  6. رأيت في المنام أن شخص جاء لخطبتي لا اعرفه سمين و لديه خدود سمينة طلبني من ابي و اكلنا كعكة انا قلت لابي سافكر و ارد عليك بعدها جاء شخس اخر لخطبتي نحيف جدا لم ارد ايضا لكن ابي مثل كل الآباء كان تبحث على معلومات عنه و قالو له لا يوجد.شخص بهذا الاسم انا حزنت قليلا و قلت لأبي البقاء معكم احسن 100 مرة من البعد عنكم ممكن تفسير انا عزباء و لدي علاقة لنها متوترة قليلا

  7. جاء رجل إلى خطبتي وهو ذو خلق حسن و متدين و رفظته لاني اريد إتمام الدراسة وحلمت بأنه جاء مع اخته إلى بيتنا وهم يبظرونا لي لك يتكلمون

  8. هذا حلم صديقتي هي مخطوبة وانا عزباء واختها متزوجة حلمت انو انا كنت لابسة احمر و حاطة مكياج خفيف كنت حلوه و كنت امشي مع اختها و صديقتي تسلم علية وانا ماكنت ارد عليها و انظر اله بنظرة صفح مثل الضايجة

  9. اختي حامل رأت في المنام اشخاص مجتمعين في منزل جدي اهل ابي رأت ام زوجة عمي مهنتها في الحقيقة تقرا في مجالس الحسين وتعطي الاوامر في المنام و الناس يطيعونها خوف منها والذي يؤذي ابنتها واولادها يعني (زوجة عمي و اولادة) وكل من يتعرض لهم تقتلهم وتخفي جثتة لم يبقى احد من الناس سوى عائلتي وجدتي وكانت امي تحمل حرزا في صدرها في المنام لهذا السبب لم تستطع اذيتها وخوفا منها اخفت الحرز في الحقيبة ارجوو التفسير ….

  10. انا فتاة عزباء و حلمت انو خطيبي اجا اخذني لنشتري ذهب وانا شفت شكلة كان كتير حلو وشخصية ?مع العلم ماعندي لا حبيب ولاشي التفسير رجاء

  11. رأيت ف المنام انني جيت الى بيت جدتي ام ابوي وبالصدفة حصلت ثنتين من خالاتي ف الحوش ولابسين العبايه وامي معهم وجدتي وعمتي طالعين من البيت ف الحوش حقهم وخالتي تطالع فيني وتقولي وش ذا فيه عقرب على صدرك وجات وطيحتها بيدها ويوم طاحت تحت الا وهي تكثر صارت عقربه كبيره وتولد عقارب صغيره كثيره وحاولت اقتلها ولاكنها تهرب قتلت بعض منها وبعض ماقدرت شردت
    بعدها طلعت ل وسط القريه الا والعقرب الكبيره تطردني وجات على يدي حاولت تدلغني كذا مره ماقدرت اخر شي لدغتني لدغه تألمت منها شوي وطارت ولحقت عليها وقتلتها بعد تعب ممكن تفسر لي ذا الحلم

  12. صديقتي عملت استخاره وهي مخطوبه وحلمت …..حلمت اني راكبه عربيه مع حد عرفاه بيوصلني وخطيبي راكب عربيته قدامي وبيكلمني في الفون والمفروض اننا وراه بس فجأه لقيت السواق بعد عن عربيه خطيبي وبصتله بسأله من غير ماتكلم راح قالي تعرفي ال في العربيه قولتله اه وبصيت ع ايدي مالقتش الدبله ف مارضتش اقوله ده خطيبي وقف بيا ف موقف عربيات والمفروض احاسبه بس ماكنش معايا فلوس بصيت ادور علي عربيه خطيبي عشان يدفع مالقتهوش وفجآه لقيت نفسي واقفه وتليفوني واقع في الأرض والناس بتزعقلي خدته ومشيت وكنت بشتم فيهم لقيت واحده جنبي وانا كنت لوحدي..

  13. )صديقتي حلمت) ……حلمت اني راكبه عربيه مع حد عرفاه بيوصلني وخطيبي راكب عربيته قدامي وبيكلمني في الفون والمفروض اننا وراه بس فجأه لقيت السواق بعد عن عربيه خطيبي وبصتله بسأله من غير ماتكلم راح قالي تعرفي ال في العربيه قولتله اه وبصيت ع ايدي مالقتش الدبله ف مارضتش اقوله ده خطيبي وقف بيا ف موقف عربيات والمفروض احاسبه بس ماكنش معايا فلوس بصيت ادور علي عربيه خطيبي عشان يدفع مالقتهوش وفجآه لقيت نفسي واقفه وتليفوني واقع في الأرض والناس بتزعقلي خدته ومشيت وكنت بشتم فيهم لقيت واحده جنبي وانا كنت لوحدي..

  14. )صديقتي حلمت) ..حلمت اني راكبه عربيه مع حد عرفاه بيوصلني وخطيبي راكب عربيته قدامي وبيكلمني في الفون والمفروض اننا وراه بس فجأه لقيت السواق بعد عن عربيه خطيبي وبصتله بسأله من غير ماتكلم راح قالي تعرفي ال في العربيه قولتله اه وبصيت ع ايدي مالقتش الدبله ف مارضتش اقوله ده خطيبي وقف بيا ف موقف عربيات والمفروض احاسبه بس ماكنش معايا فلوس بصيت ادور علي عربيه خطيبي عشان يدفع مالقتهوش وفجآه لقيت نفسي واقفه وتليفوني واقع في الأرض والناس بتزعقلي خدته ومشيت وكنت بشتم فيهم لقيت واحده جنبي وانا كنت لوحدي..

  15. خطيبي شاف في المنام انو كان في بيتنا هو و اهلو و و بعدين جلسنا انا و ياه في غرفة وحدنا و كنا كثير فرحانين بعدها خرجت انا لبرى بدون حجابي و هو زعل كثير مني مع العلم اني متحجبة

  16. حلمت بان ابي يناديني ثم ابتسم وقال لي يوسف صحى من المنام وقرر ان يخطبكي فقلت من هوا يوسف فقالت والدتي انه ابن مراه تعرفها في الواقع ولكن معرفه سطحيه مع العلم انها لاتعرف امراه لديها ولد بهذا الاسم

  17. رأيت في الحلم شخصان يتقدمان الي جميعهم بمظهر جميل وجميعهم طويلين ولكن كان هناك رجل اجمل من الرجل الاخر وكنت على وشك ان اختار الشخص ذا المظهر الاجمل ولكني عرفت عليه شيئا فتركته واتجهت الي الاخر كان الاخر طويل القامه وعريض المنكبين و(معضل) ولقد كان وكأنه يشتغل في مكان مرموق وكان انسان ملتزم بالشغل هل لهذا الحلم اي تفسير
    عزباء

  18. أنا وخطيبي سايبين بعض من ٣سنين وهو حاليا متزوج وعنده طفلة ومفيش اي كلام ولا اتصال بينا
    حلمت أنه رجعلي ومعاه علبه فيها دبلتين ليا انا وهو وفجأة لاقيت دبلة الدهب في إيدي وكانت تقريبا شبه دبلتي القديمة وهو كان ف الحلم ماسك إيدي جامد وبيشدني ونجري وقعدنا نتكلم مع بعض
    بس في الحلم كان عنده بنتين وهو في الحقيقة عنده بنت واحدة

    1. السلام عليكم شخص طلبني من والدي ولكن والدي متردد قليلاً لكنني كل يوم اتخيل هذا اللي خطبني وأحلم به واتخيله انا عزباء

  19. رأيت بالمنام ان خطيبي السابق حاول الدخول لمنزلنا من خلال باب مطبخنا القديم وانا أغلقت الباب بوجهه
    أتمنى الرد

    1. حلمت أن خطيبي القديم عايز يرجع لي ومعه الدبله اعطها لامي وانا بصلي قدمهم ورفضت ارجعله وبكيت بس بعدها نزلت اشتري فستان فرح
      انا عزباء

  20. رأيت بالمنام أن خطيبي السابق حاول الدخول لبيتنا من خلال باب مطبخنا القديم وانا منعته وأغلقت الباب بوجهه
    ارجو منكم الرد

      1. حلمت أن خطيبي القديم عايز يرجع لي ومعه الدبله اعطها لامي وانا بصلي قدمهم ورفضت ارجعله وبكيت بس بعدها نزلت اشتري فستان فرح
        انا عزباء

        1. حلمت أن خطيبي القديم عايز يرجع لي ومعه الدبله اعطها لامي وانا بصلي قدمهم ورفضت ارجعله وبكيت بس بعدها نزلت اشتري فستان فرح
          انا عزباء

        2. الحلم بيدل علي قدوم الفرحه ويبشر بانتهاء المشاكل واكتمال خير ورزق ان شاء الله خير والله اعلم

        3. الحلم يدل علي حياة طيبه ومنفعه وخير ودفع عدو والسلامه وكد ف العيش والخيرقادم باءذن الله

    1. حلمت بخطبيي السابق انه ديما معايا في أماكن حلوه واخر حلم كنا لابسين حلو اوي واسمي واسمه مكتوبين ومعاهم خاتم في السما وأننا بنبص عليهم ووالدته لبستني عقد ورد أخضر ملون وقعدت انا وهو وراسي على رجله واني حامل وكان في نور كتير جدا والدنيا حلوه ومبسوطين ده دليل اننا هنرجع لبعض ولا ايه

  21. انا حلمت اني وجدته في احدى غرف المنزل و ندهت له باسمه لكنه ليس هو شكلا لكني رغم ان شكله ليس هو بالرغم من ذلك كنت لازلت اقول انه هو

  22. حلمت ان خطيبي السابق يتذكر وينظر الى صورة صورة تجمعنا كنا في سيارة جالسين بجانب بعض والسيارة بها فتحة في السقف وننظر الي للسماء وتحولت الصورة لحقيقة وكنا في السيارة فعلا وفجأة أخي وأمي أخرجو خطيبي من السيارة وجلسو في الأمام وانا في الخلف ونظرنا إلى خطيبي من شباك السيارة تحول خطيبي إلى شخص فاقد العقل أو مجنون وأمي واخي يضحكون عليه ولكن بصوت منخفض لكي لا أنتبه ثم انا ايضا ضحكت عليه لا شكله اصبح مبهدل ويفعل أفعال مضحكة وانتهى الحلم

  23. السلام عليكم
    انا في عريس متقدملي واهلى شايفينو ان حد كويس جدا انا عايشه في بلد تانيه عشان الدراسه واهلى في بلد وهوا مع اهلى في نفس البلد وانا اهلى بيقولولي ادي لنفسي فرصه لان محدش عارف النصيب هيجي ازاي مع اني مش حابه فكره الجواز بطريقه دي بس اول مرا اهلى يحبو حد اووي كده وشايفينو حد مناسب وفرصه كويسه جدا  فا قولت هدي لنفسي فرصه لحد ما نتجمع انا واهلى وهوا ونشوف النصيب  فين صليت استخاره كذا مرا بس بعد صلاه الاستخاره بكذا اسبوع حلمت بالحلم ده وعايزه تفسير ليه عشان افهم هل دي رؤيه للاستخاره ولا ايه لان فات وقت طويل
    حلمت ان في شخص بيتصل بيا كتير. وانا مش عارفه مين ولما رديت عرفت ان هوا الشخص ده وقولتلو اني في الجامعه فا قالي جاي وبعد اما جالي بابا اتصل عليا قالي انت فين قولتلو انا في الكليه ومرضتش اقولو ان الشخص ده معايا وقفلنا … واتخانقنا انا والشخص ده خناقه كبيره جدا مش عارفه ليه واتحول لشخص عملاق كبيير اووي وانا كنت ببص عليه وارفع راسي جامد من كتر ما هوا كبير وضخم وبيزعق وبيتخانق وانا كنت بحاول ابين اني مش خايفه وقالي انتي مش شكل الصوره اللي انا شوفتها قولتلو انت بردو مش شكل الصوره اللي انا شوفتها انا اصلا مش عايزاك وموافقه غصب عني كل ده بزعيق ساعتها اتصلت ع بابا وقولتلو بابا تعالى خدو لان الشخص ده عندي ..
    وصحيت وكنت مستغربه جدا ان انا حلمت بالحلم ده لان مكنتش بفكر فيه من ساعت ما اتفقنا انا وبابا وماما ان الموضوع مقفول لحد ما نتجمع كلنا مع بعض وع العصر كده لقيت ماما بتتصل بيا بتقولي احنا عازمين الشخص ده عندنا في البيت وجاي يوم كذا قولتلها انا حلمت انو جاي بس كان جايلي الكليه وحلمت بكذا كذا قالت ده توتر وخوف بس لانك رافضه الفكره ورافضه الارتباط بشكل ده كل ده خوف مش اكتر مقتنعتش وسكت يوم ما كان جاي البيت لقيتو لابس نفس لون الشميز   اللي شوفتو في الحلم كان لابس شميز بيبي بلو   لان هو و  اخويا كانو بيتصورو وشوفتو واستغربت اوي وخوفت اكتر لان نفس اللبس وقالي جاي الكليه وطلع جاي البيت ومش عارفه اعمل ايه هل الحلم ده معناه ان هوا مش خير ولا دي اضغاث احلام لان انا مش عارفه ساعت الحلم كانت امته بظبط  ولا ده توتر وخوف من مجهول زي ما اهلى بيقولو

    1. الحل اضغاث احلام لا شىء فيه والله اعلى واعلم
      لما النسبه لموضوع الزواج فعليكى أن تختارى من هو ذا خلق ودين فأن كان الشخص كذا توكلى على. الله

  24. انا حلمت ان الشخص اللي بحبه جه يتقدملي بس اخويا رفض في الحلم..ممكن اعرف التفسير؟

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *