تفسير رؤية الفول المدمس في المنام لابن سيرين

أ / هدير سعيد

الفول عبارة عن نوع من أنواع البقوليات المفيدة جداً والذي يحتوي على قشرة مغلفة، ويعد من الأكلات الشعبية التي يتناولها كثير من الأشخاص ويعشقونها بشدة ولكن ماذا عن تفسير رؤية الفول المدمس في المنام والتي يشاهدها كثير من الأشخاص في منامهم ويبحثون عن تفسير هذه الرؤية والتي تحمل بداخلها الكثير من الدلائل والمؤشرات .

تفسير رؤية الفول المدمس في المنام

يقول ابن سيرين أن رؤية الفول في المنام تعد من الرؤى السعيدة جداً حيث أنه يدل على الرزق الكثير والمال الوفير، كما أنها تدل على أن صاحب الرؤية ذو حظ سعيد

أما إذا رأى الرجل في منامه أنه يقوم بشراء الفول دل ذلك على أنه سيحصل على عمل عن قريب ولكنه سيحصل منه على مال قليل ولكنه حلال.

تفسير رؤية الفول المدمس في المنام للمرأة المطلقة

الفول المدمس

  • يقال بأن رؤية المرأة المطلقة في منامها بأنها تشتري الفول المدمس وكان حالها يظهر عليه الفرح والسرور فإن ذلك يعني بأنها سوف تتلقى الكثير من الخير.
  • كما يشير بأن الله سوف يمن عليها بالبركة والفرح والسعادة خلال حياتها المقبلة بأمر الله.
  • وفي حال أن رأت المرأة المطلقة أنها تقوم بتناول الفول المدمس في منامها فهذا إشارة إلى أنها سوف تكون قادرة على تحقيق كافة أحلامها وأهدافها التي تسعى إلى تحقيقها.
  • ويقال بأن رؤية المرأة المطلقة التي ترى في منامها بأن طليقها يقدم لها الفول المدمس فإن ذلك يعني بأنها ستحصل على مودة طليقها مرة أخرى.
  • كما يعني بأن زوجها السابق سوف يقوم برعايتها مرة أخرى وأن الله سوف يمن عليها بحياة أسرية سعيدة وفي حالة من الاستقرار.

تفسير رؤية الفول المدمس في المنام للحامل

  • يقال بأن رؤية المرأة الحامل في المنام وهي تشتري الفول المدمس فإن ذلك يعني بدنو موعد الولادة.
  • بالإضافة أنها سوف تحدث لها ولادة يسيرة وسهلة بأمر الله تبارك وتعالى.
  • وكما يقول العلماء في تفسير رؤية المرأة الحامل أنها تتناول الفول المدمس في منامها وكان حالها من السرور والفرح فإن ذلك يعني قدرتها على تحقيق أحلامها وأهدافها التي تسعى إليها خلال حياتها.

تفسير رؤية الفول المدمس في المنام للشباب

  • يقال بأن رؤية الشاب في منامه أنه يقوم بتناول الفول المدمس فهذا من الدلالات على دنو موعد زواجه.
  • كما أن زواجه سيكون من فتاة تتمتع بخلق حسنة وذات مكانة جيدة بين الناس ولديها الكثير من الصفات الجيدة والحسنة.
  • وفي حال أن الشاب الذي يرى في منامه أنه يقوم بطهي الفول المدمس فيكون من الأدلة على حصوله على الكثير من الخير.
  • كما يشير إلى أنها سوف ينعم الله عليه بالبركة والرزق الوافر والمال الغزير خلال حياته القادمة بأمر الله تعالى.
  • ورؤية الشاب الذي يرى في منامه الفول المدمس فإن ذلك يعني أنه سيحصل على عمل داخل مكان مميز ومرموق.
  • كما يشير إلى أن ذلك الشخص الرائي سوف يحصل على شأن كبير ومميز من خلال ذلك العمل المميز.

حلمت اني اقطف الفول الأخضر

الفول المدمس

  • يقال بأن رؤية الشخص للفول الأخضر وهو يقطفه ويتناوله وكان ذو طعم حلو ومذاق جميل فإن ذلك يعني بأنه سيحصل على المال الكثير عن طريق التجارة الذي يقوم به.
  • وأيضًا سيحصل على مكانة مرموقة وشأن كبير في ذلك العمل أو التجارة التي يؤديها.

تفسير رؤية الفول النابت في المنام

  • ويقال بأن رؤية الشخص الذي يرى في منامه أنه يشتري الفول النابت ويتناوله وكان طعمه لذيذ ومذاق رائع فإن ذلك يعني أنه سيحصل على الخير الكثير.
  • كما يشير رؤيته أن الله سوف يمن عليه بالرزق الوفير والسرور والسعادة والفرح خلال أيامه القادمة.
  • ويقال بأن رؤية الرجل للفول المدمس في منامه وهو يقوم بتناوله وكان حاله يظهر عليه الحزن والزعل فهذا من الأحلام المحمودة التي تحمل الكثير من الخير.
  • إذ ينبأ ذلك على أن ذلك الشخص الرائي سوف يكون قادر على حل كافة أزماته والمشكلات التي تعرقل حياته.

تفسير رؤية الفول المدمس في المنام للرجل

إذا رأى الرجل في منامه أنه يقوم بشراء الفول من سوق كبير دل ذلك على صعوبة شديدة في الحصول على المال، اما إذا رأى أنه يقوم بتناول الفول اليابس دل هذا على رزق قليل جدا، اما إذا رأى الرجل في منامه أنه يقوم بتناول الفول المطبوخ دل ذلك على الاستقرار في الحياة الزوجية والحياة العملية.

تفسير رؤية الفول المدمس في المنام للعزباء

يقول فقهاء تفسير الأحلام، أن رؤية الفول في منام الفتاة العزباء يدل على السعادة ويدل على أنها سوف تحصل على مال كثير خلال الفترة القادمة، اما إذا رأت أنها تتناول الفول المطهي دل ذلك على اقتراب زواجها عن قريب.

اما إذا رأت الفتاة العزباء أنها تقوم بتناول الفول الأخضر دل ذلك على الرزق الحلال الطيب وتدل هذه الرؤية على أنها سوف تحصل على مال عن قريب، أما إذا رأت أنها تقوم بشراء الفول دل ذلك على أنها سوف تحصل على مال قليل ولكنه حلال وسيكون عن طريق وظيفة جديدة سوف تحصل عليها.

تفسير رؤية الفول المدمس في المنام للمتزوجة

الفول المدمس

  • يقول فقهاء تفسير الأحلام أن رؤية الفول في منام السيدة المتزوجة يدل على أنها سوف تحصل على مال كثير وتدل هذه الرؤية على التمتع بحظ وفير.
  • اما إذا رأت السيدة المتزوجة في منامها أنها تقوم بتحضير الفول لأسرتها دل ذلك على أنها تعيش في حالة من الاستقرار ومن الوفاق بينها وبين زوجها.
  • إذا رأت أنها تقوم بتدميس الفول دل هذا على أنها سوف تسعد كثيراً بحياتها القادمة، أما إذا كانت تعاني من مرض دل ذلك على الشفاء من الامراض وعلى التخلص من المتاعب والهموم التي تعاني منها في حياتها.
  • اما إذا كانت حامل فتدل هذه الرؤية على السلامة وعلى الولادة السهلة الميسرة.

يسرنا أن نتلقى استفساراتكم بخصوص الاحلام، ويتم ترك تعليق أسفل المقال وسوف يتم الرد عليه فورا.

أ / هدير سعيد

التعليقات

  1. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    رأيت في المنام اني احمل كرتونه فتحتها وجدت فيها علب فول مدمس
    الحاله الاجتماعيه متزوج

  2. رأيت محل لبيع الفول والطعمية تحت منزلي واشتهيته فأرسلت ابني لشراءه ولكنه رجع وقال لي أن المحل خلص خلاص … ارجو التفسير

  3. بوركتم.. ثم لماذا أبي رحمة الله عليه سمى هذا الشخص بالتحديد؟؟؟
    و للعلم اسمه إبراهيم.
    و هل الحلم يوضح نوع البشرى السارة ان كانت وظيفة او زواج او رزق؟!

  4. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    حاليًا نحن نستعد للانتقال الى بيت جديد
    انا فتاة عزباء حلمت اننا بينما نحن نتجهز للنقل تأتي امي و تخبرني ان والدي المتوفي عاد للحياة مرة اخرى و هو في غرفة نومه، افرح كثيرًا و اقول هذه اطول مرة لم يأتي إلينا منذ وفاته (عادةً ما ارى انه بين الفينة و الاخرى يعود للحياة و يأتي إلينا يزورنا !!؟)
    دخلت الغرفة وجدته يلبس ثوبه الأبيض كالمعتاد و كان يتحدث مع اختي اردت ان اقبل يديه “لكن لا اذكر ان كنت فعلت ام لا” لان والدتي قالت : والدك يقول اطلبوا من فلان ان يشتري فول (يعني فول مدمس)، قلت له بسعادة: انا اذهب و اشتريه !
    و لما ارتديت عباءتي للذهاب سمعت صوت الاذان و تعجبت كيف ان العشاء اذن سريعًا و انا لم اشعر، قلت سأذهب بعد الصلاة.
    بعد الصلاة لبست عباءتي فتفاجأت ان والدتي و صديقتي و جاراتي و اختي كلهم قالوا سنذهب نحن ايضًا و كانوا يرتدون عباءتهم ، ففكرت بان اجلس انا و يذهب الجميع لشراء فول مدمس!
    الشخص الذي اختاره ابي ليشتري الفول قريب لنا نعرفه!

      1. بوركتم.. ثم لماذا أبي رحمة الله عليه سمَّى هذا الشخص بالتحديد؟؟؟و للعلم اسمه ابراهيم.
        و هل هناك توضيح يبين نوع البشرى السارة ان كانت زواج او وظيفة او ورزق؟

  5. حلمت اني بشتري فول مدمس من عربيه وكنت فرحان بيه بس شفت حاجه سدت نفسي منه وفي نفس الوقت لمحت عربية فول أخري صاحبها مستنيني اشتري منه .
    فقررت اخد ميس الفول واديها لاي حد واشتري من العربيه التانيه

  6. حلمت انى فالجامعة بتاعتى وكانت جامعةالازهر وطليقى جه ومعاه اخوه الصغير وبنتى معايا قالى هنرجع قولتله يبقى نرجع هنا فمكتب عميد الكلية علشان انا لورجعت البيت بابا هيرفض رجوعنا كالعادة قالى ماشى هروح مشوارواجى واتاخر وانا مستنياه ومعايا بنتى وكنت بتصل موبايله مغلق فجاة ردوقالى مش جاى ولقيته جه وبعدها نزلت لقيت حمايا ودة متوفى ومعاه حماتى وراجل غريب معرفوش ومعاه عربية لونها احمر وفيها حاجات كدة شبه البوص او العبش فانا قولت هركب ازاى ورا رد حمايا وقالى هركب انا وحماتك ورا وانتى وبنتك قدام وفعلا ركبنا ومعانا طليقى والراجل الغريب دة وقالولى سوقى معرفتش اسوق علشان كنت مزنوقة فالعربية المهم فجاة لقيتنا كلنا فبيت طليقى وحمايا بيقولى اهم حاجة انتى وبنتك مرتاحين كدة ولا لا قولتله ايوة مرتاحين قالى اى حاجة تعوزيها قوليلى
    نسيت قبل مانركب العربية بنتى كانت بتجرى وتلف حوالين مبنى الجامعة وانا كنت خايفة امشى واسيبها وفالاخر قولت للبنات ال فالجامعة هاتولى البنت مينفعش اسيبها وفنفس الوقت لومرجعتش انا وطليقى لبعض واحنا هنا فالجامعة وفمكتب العميد بابا مستحيل يوافق يرجعنا لبعض هو عمل كدة كتير دة هو اصلا طلقنى علشان بيكره جوزى ومهموش ان بيتى هيخرب ولا بنتى هتتحرم من باباها وبالفعل البنات وقفو جنبى وكانو بيدورولى عالبنت وجابوهالى ورحنا مكتب عميد الكلية ورجعنا لبعض

  7. حلمت انى انا ومرات اخويا عالسطح وبصينا لقينا سمكة كبيرة داخلة الحمام ندهنا على اخويا قام ضرب السمكة بسكينة وطلعهالنا انا ومراته وكان فيه حنفية فتحتها عالسمكة وكانت بتطلع امعائها حاجة كدة لونها رمادى شبه التعابين الصغيرة بس ملهاش راس وكانت بتلف حوالين رجلى والشبشب ال انا لابساه وانا ببعدها عنى وقولت لمرات اخويا زى ماتكون السمكة بتنتقم منى وبتخلى مصارينها تلف عليا قالتلى بس كبيرة وحلوة انا الصيف ال فات جبت وحدة كبيرة واكلتها كل مااجوع اكل منها قولتلها تاكليها ازاى دة دى اصلا سمكة نوعها حرام دى خنزير البحر واكلها اصلا حرام وانتى ليه بترمى مصارينها برجلك ناحية الحمام ال هو طائر الحمام علشان ياكل المصارين ليه كدة تبقى السمكة حرام اكلها وكمان حرام الحمام ياكل لحوم وانتى بتاكليه حاجة حرام اصلا قالتلى. انتى ملكيش دعوة ونضفيها من المصارين وانتى ساكتة

  8. حلمت ان ابن اختى العيان تاه او اتخطف وانا بدور عليه ورحت مكان كنت بقول انه ميدان المساحة بس التمثال ال فيه تمثال حمامة زى ال عندنا فاسيوط وكان فيه مكان شبه مديرية الامن وقولت للامن ال عالبوابة وصممت ادخل لمدير المكان دة وفعلا دخلت واتكلمت معاه ان ابن اختى تاه وعاوزاه يساعدنى قالى روحى لفلان قولتله لا هروحله هيبعتنى لفلان وفلان لفلان وهكذا وفالاخر مش هستفيداى حاجة ومش هعرف اوصل لحضرتك تتانى قالى عاوزة ايه وانا اعمله قولتل ها تكتبلى حاجة كدة زى كارت توصية انى اى حد يعترض طريقى كانه بيعترض اوامر حضرتك وتكتبت فيه اسمى رباعى ومحل ميلادى فالبطاقة وكل بياناتى علشان ميجيش حد يقولى الكارت دة ميخصكيش وفعلا ادانى حاجة شبه البطاقة الشخصية مكتوب فيها كل ال طلبته وكمان ادانى رقمه البرافيت علشان لو احتجت حاجة اتصل بيه وكنت بمشى فالشارع اسال كل الناس عن ابن اختى واديهم رقمى علشان لوحد لقاه يتصل بيا وبعدين روحت البيت وبنتى قالتلى اتاخرتى ياماما قولتلها متزعليش هاخدك معايا بعدكدةوفجاة افتكرت ان ابن اختى مش لوحده ال تاه دة كمان اخوه تاه معاه وقولت لماما هروح ادور عليهم واخويا قالى هروح معاكى وسيبى بنتك قولتله لا مش هسيبها وانت لورحت معايا هتخلينى مسالش اى حد وهتكتفى اننا نركب توكتوك يمشى بينا ونبقى عالعيال فالشوارع وبس قالى لا هنمشى ونسال الناس ورحت ومرضيش بنزلنى من التوكتوك وكنا بنبص وممنوع نسال حد ورجعنا البيت قولت لماما اهوه راح معانا مستفدناش اى حاجة دة انا لما كنت مش واخداه معايا مكنتش بسيب حد فى الشارع مسالوش واقول لنفسى يارب يكون حد من الناس هيسافر ويقابله بالصدفة ويتصل بينا ونلاقيه وبنتى قالتلى متزعليش نفسك بعدكدة مش هتاخديه معاكى وانا ال هروح معاكى ولحد ماصحيت من النوم كنت بدور على اولاد اختى الاتنين وملقيتهمش

        1. :37 ص
          حلمت ان ابن اختى العيان تاه او اتخطف وانا بدور عليه ورحت مكان كنت بقول انه ميدان المساحة بس التمثال ال فيه تمثال حمامة زى ال عندنا فاسيوط وكان فيه مكان شبه مديرية الامن وقولت للامن ال عالبوابة وصممت ادخل لمدير المكان دة وفعلا دخلت واتكلمت معاه ان ابن اختى تاه وعاوزاه يساعدنى قالى روحى لفلان قولتله لا هروحله هيبعتنى لفلان وفلان لفلان وهكذا وفالاخر مش هستفيداى حاجة ومش هعرف اوصل لحضرتك تتانى قالى عاوزة ايه وانا اعمله قولتل ها تكتبلى حاجة كدة زى كارت توصية انى اى حد يعترض طريقى كانه بيعترض اوامر حضرتك وتكتبت فيه اسمى رباعى ومحل ميلادى فالبطاقة وكل بياناتى علشان ميجيش حد يقولى الكارت دة ميخصكيش وفعلا ادانى حاجة شبه البطاقة الشخصية مكتوب فيها كل ال طلبته وكمان ادانى رقمه البرافيت علشان لو احتجت حاجة اتصل بيه وكنت بمشى فالشارع اسال كل الناس عن ابن اختى واديهم رقمى علشان لوحد لقاه يتصل بيا وبعدين روحت البيت وبنتى قالتلى اتاخرتى ياماما قولتلها متزعليش هاخدك معايا بعدكدةوفجاة افتكرت ان ابن اختى مش لوحده ال تاه دة كمان اخوه تاه معاه وقولت لماما هروح ادور عليهم واخويا قالى هروح معاكى وسيبى بنتك قولتله لا مش هسيبها وانت لورحت معايا هتخلينى مسالش اى حد وهتكتفى اننا نركب توكتوك يمشى بينا ونبقى عالعيال فالشوارع وبس قالى لا هنمشى ونسال الناس ورحت ومرضيش بنزلنى من التوكتوك وكنا بنبص وممنوع نسال حد ورجعنا البيت قولت لماما اهوه راح معانا مستفدناش اى حاجة دة انا لما كنت مش واخداه معايا مكنتش بسيب حد فى الشارع مسالوش واقول لنفسى يارب يكون حد من الناس هيسافر ويقابله بالصدفة ويتصل بينا ونلاقيه وبنتى قالتلى متزعليش نفسك بعدكدة مش هتاخديه معاكى وانا ال هروح معاكى ولحد ماصحيت من النوم كنت بدور على اولاد اختى الاتنين وملقيتهمش
          للعلم انا مطلقة وعندى بنت وفيه مشاكل كتيرة جدا ومستنية الفرج من عند ربنا
          رد

        2. تدل الرؤية على التخلص من الهموم و المشاكل بعدها بشرى ساره والله اعلم

  9. حلمت انى قدامى فراخ محمرة كتيرة ومش فاكرة انا وبنتى اكلنا منها ولا لا وكنت بوزع لاهل طليقى وفيه ست فى الحلم كنت قاعدة قدامها كل ماتخلص اديها تانى وبعدها قالو كل واحد متجوز وحدة يطلقها وتتجوز واحد تانى وكنت المفروض هتجوز واحد تانى غير طليقى ورحت انا وبنتى من قدام البيت بتاع طليقى علشان نعدى الناحية التانية من الترعة وفجاة نمل كتير قرصنا فرجلنا انا وبنتى وكان كتير اوى من ناحية بيت طليقى كانه بيمنعنا نعدى عالترعة ونروح الناحية التانية لكن قدام بيت طليقى مفيش نمل خالصوكانت معايا بنت عم طليقى واخدت بنتى وعدتها الناحية التانية من الترعة وانا جيت اعدى خفت وكان جذع النخلة ال هعدى عليه لونه فوشيا تقريبا وويدوب خطوتين وكمان كنت ماشية على ايدى ورجلى علشان اعدى وخفت ورجعت تانى ودخلت بيت طليقى وقولتلها بقولك ايه انا مش هتجوز اى حد تانى غيره هاتى مفتاح الشقة لقيتها فرحت وقالتلى خديه وفعلا ادتهولى ودخلت شقتى انا وبنتى وطليقى كلم مامته وكان بيهزر معاها وقالها افرضى انى مكنتش هوافق ادخلها شقتى تانى كنتى هتعملى ايه مامته قالتله لومشالتهاش الارض اشيلها فعنيا هى وبنتها وبعدين قالها كويس انك خليتيها تدخل الشقة واديتيها المفتاح الحلم دة حلمته بعدمادعيت لربنا يبنلى الخير هيكون فين ليا انا وبنتى فرجوعى لطليقى ولا فانى اتخطب واتجوز حد تانى وانى احلم حلم يبينلى ايه الخير وايه الشر

      1. مفهمتش حاجة كدة الخيرفرجوعى لطليقى ولا فجوازى من ال متقدملى لوسمحتى ردى عليا كدة الحلم بيقول الخير فين بالظبط

  10. حلمت انى معايا فول وهو لسة ناشف قبل التدميس وانى حاطاه فوق طبلية وبنقيه وفجاة لقيت بنتى وعيال اخواتى كل طفل جوة عربية وانا خفت يخبطو فبعض اويقعومن عالطبلية فاخدتهم واحد ورتبتلهم الطريق كل دة عالطبلية وسط الفول ال انا لسة بنقيه علشان ادمسه

      1. حلمت انى هسافرلدولة اجنبية وفيه واحد هتجوزه هناك وكان كويس بعدها مكنتش مرتاحة ورحت دولة العراق كنت بدورعلى شغل وماما قالتلى دول ناس وحشين وطبعا انا مسمعتش كلامها ودخلت مكان شبه مديرية الامن وكنت بخبط عللابواب علشان الاقى شغل ورحت لاخر باب تقريبا كان هو مدير المكان دة والموظفين قالولى دة طبعه وحش وكان عالباب رسمة شبه التسر عندنا فمصر اوصقر مثلا وبعدها جه الساعى دخل حاجة للمدير قمت خبطت تانى ودخلت لقيته نايم على سرير قمت خرجت والموظفين كانو بيخوفونى منه وانا قولتلهم عالاقل هكون حاولت مفيش حد بيؤذى حد بيحاول ويكافح علشان يشتغل وفعلا وافق عالشغل ومشفتوش تانى بس شفت نفسى قاعدة على. مكتب مع الموظفين وبيفطرو بحاجةغريبةزى البصل كدة وكنت بحطها فبقى مبعرفش امضغها فاللخرقولتلهم انا هفطر بجبنة وعيش فينو وفعلا جبتهم واكلتهم وكان طعمهم لذيذ جدا وفاللحظة دى افتكرت بنتى وقولت كويس انى هنا عللاقل دى دولة عربية وعارفين لغة بعض احسن من ان بنتى تتربى فدولة اجنبية كل حاجة هناك مختلفة عندنا
        للعلم انا مطلقة وعندى بنت

        1. حلمت انى فى الشارع قدام بيتنا وكل االاطفال اولاد اخواتى واولاد اخوالى موجودين عندنا فى البيت وطفلة منهم اعرفها بس لما صحيت نسيت مين هى كانت عاوزة تمشى وقفت معاها فى الشارع وكنت مش لابسة طرحة جتلى صحبتى قولتلها مكنتش عارفة ان شارعنا حلو اوى كدة اول مرة فحياتى اشوفه فاضى مفهوش حدخالص غيرى وكان شعرى طويل وحلو بس بصيت لقيت طفل صغير معرفوش فعربية لونها احمر بيبص عليا بعدها رحت لوحدة صحبتى جارتنا وصحبتى من زمان اكلت شاى وفصاص وكان جوزها او اخوه جنبنا متكلمش خاااااالص وافتكرت موقف زمان كنت بروح عندهم فى العيد انادى ياامل بصوت عااالى وباباها كان بييجى يبصلى ويضحك واقولها انا اول وحدة تيجى فى العيد تقولك كل سنة وانتى طيبة وفعلا وانا بحكى الموقف كان كانه بيحصل فعلا ودة كان فعلا بيحصل زمان فى الحقيقة للعلم انا مطلقة وصحبتى جوزها وابنها تعبانين جدا وموضوعهم دة مزعلنى على صحبتى جدا وباباها متوفى وهى ال طول عمرها ماشاء الله شعرها ناعم وطويل بس فى الحلم كنت انا شعرى ناعم وطويل

        2. تدل الرؤية على التخلص من الهموم والمشاكل وبعدها هتكون فتحت خير ورزق عليك ان شاء الله

      2. حلمت ان فيه ٣اشخاص عاوزين يقتلواخويا اتنين مع بعض وواحدضدهم المهم الواحد قتل الاتنين وكان عاوز يقتلنى علشان مشهدش عليه لقيت سكينة وطعنته بيها بس مكنش ليه سن لقيت سكينة تاينة لونها ابيض ليها سن فطعنته بيها كتير الاول طعنته من ضهره وهو بيقتل تاتى شخص ودخلت عند اخويا وانا معايا التلت سكاكين بغسلهم وهو قالى قتلتيهم كلهم بقوله تعالى ساعدنى اغسل الدم مرضيش طب افتح موتور المية علشان المية ضعيفة برضه مرضيش واطى من يومه وانا قولت لنفسى دى اخرة دفاعى عنه واخدت هدومى حطيتها فشنطة سودة معفنة وقديمة وكنت هاخد بنتى ماما مكانتش راضية بس برضه انا مسمعتش كلامها واخدتها بس بعدين شلت هدومى من الشنطة السودة وحطيتهم فشنكة تانية حلوة بس مش فاكرة لونها اوى بس كان لون غامق وحطيت هدومى انا وبنتى وفرش الاسنان والشاور وكل متعلقاتنا الشخصية جتلى مرات اخويا قالتلى هاتى نقوط خالك الله يرحمه مش فاكرة رديت قولتلها ايه بس مديتلهاش حاجة جالى اخويا قالى ماما بتقولك هاتى النقوط ال اداهولك خالك الله يرحمه ففرحك قولتله حتى لو ليها دة مش ظرف تطالبونى فيه بيالنقوط ومع ذلك هى جتلى بيت جوزى واخدت النقوط مع ان جوزى قالها انا اديت نقوط لبنته لما اتولدت فايديها٢٠٠جنيه والمفروض انه ردهملى وبرضه انتى اتخانقتى واخدتيهم يعنى ملوش فذمتى لا نقوط ولا غيره ومرضيتش اديهم حاجة لان موقف النقوط ال انا حكيته دة فعلا حصل فالحقيقة واخدت بنتى ومشينا ومعانا شنطة سفرفيها كل حاجتنا ورحت عند ناس نستخبى من الشرطة ووكلت محامى اعرفه فالحقيقة لحد مايثبت انى كنت بدافع عن نفسى

        1. تدل الرؤية على التخلص من الهموم والمشاكل وبعدها هتكون فتحت خير ورزق عليك ان شاء الله

  11. حلمت حلم طويل مش فاكرة منه غير انى كنت فمكان شبه الشط بس مش فاكرة شفت بحر ولا لا المهم كنت واقفة حافية على ارضه شبه لون الاسمنت بس مش اسمنت وكنت بفرك كعب رجلى فى الارض علشان تتنضف حاجة كدة شبه البدى كير ورجلى نعمت ونضفت جدا ومش فاكرة باقى الحلم

  12. حلمت انى فى بيتنا وجه عندنا مدرس كانت اعرفه فابتجائى ولسة علاقته بكل اسرتى مستمرة لليوم المهم حلمت انه جه عندنا وكان معاه واحد معرفوش واول ماشافنى خدنى فحضنه وقالى تعالى نقعدهنا وخلى ال معاه وباقى اهلى قعدو كلهم فالشقة التانية وقالى مالك فضلت اعيط والدموع غرقت وشى وحكيتله كل حاجة حصلت معايا من اخر مرة شفته فيها لحد النهاردة قالى محكيتيليش ليه قبل كدة قولتله مكنتش اقدراتكلم وحتى دلوقتى لوعرفو انى حكيتلكةهتب في ى مصيبة خدنى فحضنه وطبطب عليا وقالى جبتلك معايا هدية وكان معاها برطمان عسل نحل قولتله كان نفسى فيه من زمان وكمان كنت عاوزاه نوع كويس واكيد ال جبتهولى. دة احسن نوع وكمان كنت من كام يوم عاوزة عسل لابن اختى للعلم هو عامل عملية خطيرة فالحقيقة رد استاذى الجليل وقالى يارب يكفيكى العسل وانا هجيبلك منه على طول متشليش هم
    صحيت من النوم فرحانة جدا علشان شفته حتى ولو فالحلم وكمان حكيتله عال جوايا وارتحت حتى لو دة كان مجرد حلم الراجل دة طول عمرى شايفاه مش مجرد مدرس عادى دة شخص لو الانسان بيخاار ابوه كنت هختاره ابويا ربنا يباركله فصحته واولاده ويكرمه بالزرق فخيرين الدنيا والاخرة وايانا امسن يارب العالمين

  13. حلمت انى انا وبنتى بنخرج بس بيكونو بيراقبونا ومرة قولت للست ال مكلفينها هى وجوزها يراقبونا ان السلطان حسين قالى اقولها تجيبلى موبايل صغيرجدا ووقتها شفت كف ايدى وشاورتلها موبايل اد صباعى
    مع العلم السلطان حسين فى الحلم هو واهلى ال مكلفينهم يراقبونى انا وبنتى بعدها رحت معاها وجبنا الموبايل واوراق مش فاكرة اوراق ايه بس كانت مهمة كنت واقفة جنب الست ورايحين من ناحية بيت بابا لبيت جدوابوماما طلعلنا راجل معرفوش عاوز يمسكنا لقيت نفسى طايرة وانا قاعدة على كرسى والست طايرة من غير كرسى ومسكت الموبايل والورق كويس جدا وانا طايرة
    والراجل كان هيمسكنى لانى مكنتش مرتفعة اوى قمت جيت على حيطان بيت ورفعت نفسى كانى بمشى عالحيط بحيث الراجل ميقدرش يمسكنى وفعلا محدش قدريمسكنى وشفت صورة عالحيطة معرفهاش بس فى الحلم هى عدوتى وفنفس الوقت شفتها عالارض وانا طايرة وبرفع نفسى لفوق وكانت مفروسة منى بس الناس فى الشارع معرفش كانو بيسجدو او بيركعولى وعدوتى دى كمان عملت زى باقى الناس معرفش ليه لما كنت لسة هطير قولت للراجل ان السلطان حسين وامير قطر عارفين
    للعلم انا مطلقة وعندى بنت وعندى مشكلةكبيرة جدا جدا متقدملى عريس اسمه حسين لوسمحتى فسريلى الحلم انا صحيت قبل مااوصل لبيت جدو

      1. السلام عليكم
        شكرا لاهتمام جضرتك وتفسيراحلامى
        بس لوسمحتى راجعى الاحلام هتلاقى فيه احلام كتيرة بعتهالك لسة فى انتظار الرد لوسمحتى ردى عليها او قوليلى اكتبهالك تانى

  14. حلمت انى بحكى لحد مش فاكرة مين بس تقريبا لبنتى حكيتلها انى اخيرا لقيت بابا الحقيقى وانى كنت صح لما عمرى ماحسيت ان ال طول عمرى بيقولولى دة باباكى مش بابا
    المهم عرفتها انى رحت مكان فخم جدا شبه القصر. وقدامه صحفيين وناس كتيرة نفسها تدخل وبابا حبنى اوى وعرفت انه دايما كان بيدور عليا بس قبل مادخل لقيت اخو طلقيى وقولتله خليك هنا وانا دخلت ولما كنت طالعة عالسلم واحد كلمنى بعجرفة وقالى محدش بيطلع غير الناس ال فوق قولتله باذن الله ال فبالى يحصل وتعرف مين فينا ال فوق ودخلت غرفة كبيرة فيها مطبخ لقيت وحدة صحبتى من ثانوى كانت قاعدة جنبى فالدرج ومعاها التانية ال كانت قاعدة جنبناواتكلمنا مع بعض وقعدنا ناكل مع ناس منعرفهمش وكنت باكل من قدامى عيش وجبنة لذيذة وحدة منهم قالتلى عاوزة كفتة ناولينى قولتلها هو ينفع عادى ناخد من الاطباق التانية قالتلى اه ينفع وبدلنا كراسينا كانو على يمينى بقو على شمالى وواحدجه ادانى بياض بيض طعمه لذيذ اكلنه بالشوكة وعجبنى عيش قولت لصحبتى هاتى عيش وبرضه طعمه كان لذيذ صحبتى ال مشوفتهاش من ثانوى دى كنت بحبها اوى بس بعدثانوى دخلت الجامعة فمحافظة تانية وعمرى ماعرفت اوصلها بس كنت فرحانة اوى لما حلمت بيها هى وصحبتى التانية كنت بحبهم اوى

    1. تدل الرؤيه على فك كرب وترزق برزق واسع والله اعلم
      برجاء عند البحث عن تفسير حلمك في محرك البحث إالحاقه ب (موقع محتوى) لسهولة وسرعة الوصول للموقع..

      1. السلام عليكم
        شكرا لردكو عليا بس لوسنحتى فيه اكتر من حلم تانيين بعتهم لسةمفسرتيهمش لوسمحتى فسريهم

  15. بقالى فترة كبيرة من شهرؤمضان تقريبا يوميا بسمع صوت الاذان فغيراوانه او صوت قران او لااله الا الله محمدرسول الله توف اى رحمة الله ومبقدرش افسر اسم المتوفى وكل نفس ذائقة الموت بسمعه لفترات طويلةعالاقل نص ساعة متواصل على مدار اليوم اكتر من مرة فاليوم وبكون صاحية مش نايمة خالص وبسال ال حواليا كلهم بيقولو مش سامعين اى حاجة من ال بتقوليها للعلم انا مطلقة وعندى مشكلة كبيرة جدا وملهاش اى حل الا لوحصلتمعجزة من عندربنا وبس

  16. حلمت انى على السطح فبيت بابا انا مطلقة ومعايا ماما وشفت حرامى بيبص من عشة الحمام انا مقولتش لماما انى شفته ونزلت دورت على بابا واخواتى ملقيتهمش قمت ناديت عالجيارن كلهم يقفو عند مداخل البيت لاننا بيتنا فاتح على شارعين وكمان ناس تدخل البيوت ال جنبنا ممكن الجرامى ينط عليهم وطلعت ومعايا ناس ولقينا الحرامى وفجاة الشرطة جت مع انى مكنتش متصلة بالشرطة بس جو وساعدونى واتكلمت مع الظابط بس مش فاكرة اتكلمنا فايه ولا حصل ايه بعدها

  17. حلمت انى بشترى ادوات مدرسية وبعدها دخلت جوة المكتبة اشوف باقى الحاجات ولقت فيه ركن فالمكتبة من جوة زى موقف عربيات وناس نازلة من عربية وماشيين جنبى وانا مش عاوزة اى حد منهم يكلمنى معرفش كنت خايفةليه ومشيت فجاة لقيت قطة ماشية ورايا كل ماروح حتة تروح ورايا بعدها قدرت ابعدها عنى ولقيت نفسى تايهة مش عارفة ارجع فمشيت اعيط فالشارع وانا بقول انا عاوزة خطيبى كنت حاسة انى فيا براءة الاطفال وانا بقول كدة وخايفة وحاسة فعلا انى مش هعرف ارجع غير مع خطيبى وبس للعلم انا مطلقة وفيه واحد متقدملى ومكنتش اقصد بخطيبى واحد منهم او غيره يعنى مكنتش اقصد بخطيبى شخص بعينه وصحيت قبل ماشوف دة ولا اعرف هو مين

  18. حلمت انى رجعت لطليقى ودخلت شقتى لقيت الدولاب مترتب وقولت لاخته انا هغسل كل حاجة علشان تبقى نضيفى وكنت بمسح الشقة كلها بالشرشوبة حتى البلكونة مع انى فالحقيقة كنت مختصرة جدا وعمرى ماطلعت فالبلكونة حتى ولو علشان انضفها وكنت دايما قافلاها وحماتى او بناتها هم ال كانو بينضفوها لكن فالحلم انا ال نضفتها واخته جت تساعدنى فتنضيف الشقة وانا كنت بعيدوراها خليناها نضيفةجدا هل الاحلام دى معناها رجوعى لطليقى ولا ايه لو سمحتى عرفينى

  19. حلمت انى فخطوبتى ولبست كعب عالى وكنت خايفة مقدرش امشى بيه ومشيت بيه كويس وبعدها نزلت من بيتنا ولقيت واحداعرفه هو متقدملى قاعد قدام بيت ناس تانيين فالحلم دة بيته وبعدها لقيت طاسة قدام البيت فيها بطاطس وبعدمااستوت حطيتهم فطبق واديته واكل منها

  20. ماما حلمت انها على سطح بيتنا ومعاها اختى وفجاة انطوت السما وبصت عالشارع لقيت الحمير والاحصنة بيجرو مش عارفين يروحو فين وكانت بتتشاهد وتقول اتشاهدو وسامعة اصوات يتتشاهد من بعيد واختى نزلت قبلها من عالسلم فجاة اختى اختفت وهدومها اترمت عالسلم كان جواها ورقة والبيت كانت حيطانه بتقع وماما لما شافت اختى كدة وجت تنزل وراها صحيت من الخضة

  21. حلمت انى معايا دبابيس كتير جديدة ونضيفة وحدة صحبتى جت قالتلى نقسمهم مع بعض قولتلها ماشى وقسمانهم
    شفت حمايا المتوفى ورجعت لطليقى وكنتفالبيت قولتلهم عاوزة انضف الشقة واشيل الستاير وكل حاجة بعدها كنت ببص فالتلاجة لقيت حاجات بايظة بس مش ريحتها وحشة يعنى مثلا جوافة متقطعة فالفريزر وشايلاها بس فكت وريحتها حلوة ومع ذلك برضه رميتها وحطيت فالتلاجة الاكل الحلو خالص ال مفهوش اىحاجة بايظة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *