التخطي إلى المحتوى

تفسير رؤية قضاء الحاجة والتبرز في الحلم عبر موقع محتوى، تعد رؤية التبرز من الدلالات التى تحمل الكثير من التأويلات وتختلف تلك التفسيرات وفقا لطبيعة الرائي رجل أو أمرأة، ومن خلال مقال اليوم سوف نستدل على تفسير رؤية التبرز وقضاء الحاجة في الحلم في منام الرجل ومنام المرأة والفتاة العزباء، وذلك وفقا لما ذكره إبن سيرين في كتابه تفسير الأحلام الكبير.

ما دلالة قضاء الحاجة في الحلم؟

  1. ذكر محمد بن سيرين أن رؤية قضاء الحاجة وكل خروج من فضلات من الجسم في الحلم دلالة على المال والرزق وسعته، وزوال للهم والغم والضيق وفرج قريب بإذن الله.
  2. وعليه يكون رؤية قضاء الحاجة في الحلم من الدلالات التى تشير إلى زوال للهم والحزن، وكذلك هى دلالة وإشارة على إخراج الصدقات والزكاة، ودلالة على حال الرائي الميسور.
  3. وقضاء الحاجة في حلم الشخص المسافر دلالة على عقبات وتحديات في اموره بالأخص إذا رأى هذا الشخص كأنه أطال في قضاء حاجته.
  4. أما رؤية دفن البراز أعزكم الله في التراب فهو دلالة على إدخار جزء من ماله في مكان أمين ومستور، وتشير رؤية قضاء الحاجة على السرير إلى فراق وهجر بين الرجل وأمرأته، والتبرز في ملابس الرائي دلالة على المعصية، وإمساك الفضلات باليد دلالة على المال الحرام، وقضاء الحاجة أمام العامة دلالة على الخسارة، وعلى الشاطئ دلالة على الشفاء من الأمراض، والله أعلم.

ما دلالة براز الأطفال في الحلم؟

تشير رؤية براز الأطفال في الحلم إلى الأخبار السارة والأحداث السعيدة وهو دلالة على خير كثير يتحصل عليه الرائي خلال الفترة المقبلة من حياته، والله أعلم.

حلم التبرز في المرحاض

وتشير رؤية قضاء الحاجة والتبرز في المرحاض إلى سمعة الرائي الطيبة ونقاء سريرته وصفاء نيته وصلاح أحواله، والله أعلم.

حلم قضاء الحاجة للعزباء

  • وعن تفسير رؤية قضاء الحاجة أو التبرز في حلم الفتاة العزباء فهو دلالة على المال الكثير، والأخبار السارة التى ستسمعها عن قريب بأذن الله، وعدم القدرة على التبرز في حلم العزباء دلالة على متاعب ومشاكل تعانى منها العزباء إلا أنها سرعان ما تتخطى تلك المتاعب.
  • ورؤية العزباء في نومها كأنها تتبرز في ملابسها دلالة على الشخصية غير المسئولة والتى يمكن الأعتماد عليها، أما رؤية تبرز العزباء في المرحاض دلالة على التمتع بالصحة والستر والعافية، والله أعلم.

حلم البراز للمرأة المتزوجة

  • وعن تفسير رؤية التبرز في حلم للمرأة المتزوجة فهو دلالة على الأخبار السارة في حياتها خلال الفترة المقبلة، ورؤية براز الزوج في نوم المرأة المتزوجة دلالة على الحياة الهانئة والأستقرار الأسرى والود والأحترام بينهما.
  • ورؤية البراز في الحلم غامق اللون دلالة على مشاكل وخلافات أسرية، والبراز على السرير دلالة على الرغبة في جماع الزوج، والله أعلم.

ونصل لختام مقال اليوم وبرجاء ترك التعليقات أسفل المقال وتحديد الحالة الأجتماعية.

الزوار شاهدو أيضا:

X

التعليقات

  1. السلام عليكم، رأيت بالمنام أني أتبرز و عندما أكملت نظرت فوجدته كبير الحجم فاندهشت من كبره ثم نظرت فوجدت زوج أختي عامل نفسو نايم و هو بيراقبني. أنا متزوجة أ‘مل و ليس لي أطفال

  2. السلام عليكم.حلمت انى ف بيتى وكان معى اخى الكبير وبنتى الصغيره عندها ٣سنوات وكانت بنتى تريد أن تعمل حمام وكنت ابحث عن زوجتى لتدخلها الحمام فاخذ اخى بنتى واخرجها من البلكونه وامسكها حتى تبرزت براز كبير ورائحته وحشه وعندما أتت زوجتى قولت لها نظفى البنت من البراز.وانتهى الحلم ع ذلك.متزوج ومعى بنتان وولد.

  3. لو سمحتي انا عزباء ١٩ سنه حلمت اني كنت حامل بس انا كنت عماله اقول لماما ازاي انا حامل من غير ما حد يلمسني قالتلي ديه قدره ربنا فكان ده يوم ولادتي و ماما عملت اكل و حلويات كتير اوي عشان بقا الدكتور جاي يولدني و كدة و ناس هتيجي و كدة و ببص علي بطني لقيت الطفل جوا بيتحرك و شوفت ايده و رجليه بارزين علي بطني كدة زي الافلام و كان ولد هو و بعد كدة لقيت في براز بيطلع من صرتي و بعد كدة طلع من مكانه الطبيعي عادي بس كان كتير اوي بشكل غريب يعني فبطني ارتاحت و طلع ان ده مش يوم ولادتي ولا حاجه و بطني كانت منفوخه اوي كدة من البراز فأجلنا الولاده بقا لحد ما ميعادها يجي بس كدة

  4. رايت اني وانتم بالكرامه بالحمام جالسه عالمرحاض ابا اقضي حاجتي والباب مسكر بس مهو بالمفتاح وعندي بنفس الحمام غسالة ملابس واقفه عندها شغاله حبشيه تقريبا بس الشغاله ماتلتفت لي ولاتنظر لعورتي كانت تغسل الملابس وكان كل شوي خواتي تجي وحده تفتح الباب وترجع تروح لما اقولها انا ابقضي حاجتي روحي عني ثنتين من خواتي سوو هالحركه لدرجة ماعرفت اقضي حاجتي قمت انادي امي يمه شوفيهم ازعجوني حتى بالحمام وكنت اقول بنفسي حتى هالشغاله ماسوت مثلهم محترمه ماتناظر لي وجالسه بشغلها وهي عندي بالواقع ماعندنا شغاله والغساله مهي بالحمام برا الحمام لها مكان خاص وانتهى الحلم وانا مدري انهيت قضاء حاجتي او لا..

    مطلقه من سنتين ونص خواتي وحده متزوجه وعندها بنت والثانيه عزباء. كلهم اصغر مني؟؟؟

  5. رأيت كأني بمجلس الرجال ببيت جدتي وكان فيه مجموعة من النساء من قريباتي، وكأن كان في زي مكان لقضاء الحاجة كرسي عربي بطرف المجلس.. ذهبت لقضاء حاجتي وبرزت براز كثير وله رائحه وماكان في مصدر للماء فجأة وحدة من قريباتي اسمها مريم جات عندي ومعاها علبة ماء ومناديل وجلست تبلل لي النناديل وانا أخذها وانظف فيها بعد قضاء حاجتي، وانا على هذا الوضع كان باب المجلس على نفس الجدار الي عليه المرحاض وكأن وحده من قريباتي تعدت من خلفي لتخرج من المجلس فجلست اغطي عورتي واناظر اتأكد هل ناظرت لكنها تعدت بدون ما تناظر وكأنها حريصة أنها ما تناظر .

    عمري ٢٧ عزباء

  6. رايت اني وانتم بالكرامه بالحمام جالسه عالمرحاض ابا اقضي حاجتي والباب مسكر بس مهو بالمفتاح وعندي بنفس الحمام غسالة ملابس واقفه عندها شغاله حبشيه تقريبا بس الشغاله ماتلتفت لي ولاتنظر لعورتي كانت تغسل الملابس وكان كل شوي خواتي تجي وحده تفتح الباب وترجع تروح لما اقولها انا ابقضي حاجتي روحي عني ثنتين من خواتي سوو هالحركه لدرجة ماعرفت اقضي حاجتي قمت انادي امي يمه شوفيهم ازعجوني حتى بالحمام وكنت اقول بنفسي حتى هالشغاله ماسوت مثلهم محترمه ماتناظر لي وجالسه بشغلها وهي عندي بالواقع ماعندنا شغاله والغساله مهي بالحمام برا الحمام لها مكان خاص وانتهى الحلم وانا مدري انهيت قضاء حاجتي او لا..

    مطلقه من سنتين ونص خواتي وحده متزوجه وعندها بنت والثانيه عزباء. كلهم اصغر مني

  7. سلام عليكم
    انا انسة ولا اعمل
    حلمت اني هطلع رحلة مع اشخاص ..وبقولهم نروح مدينة الالعاب… وبعدين استأذنت اروح ادخل الحمام ودخلت اعزكم الله عملت براز كتير وخفت لبسي يتعاص او ايدي ولقيت صابونة بيضاء محطوطة في قالب مفرغ كده كإن والدتي هي اللي حطاها قمت قلت هخدها وخلاص اغسل بيها يدي مكان البراز…وبعدين في الرحلة كان في ناس كتير وزوجاتهم… ومن ضمنهم واحد اسمه احمد(كان معجب بيا من زمان ومحصلش نصيب وحاليا هو خاطب)….المهم احمد كان لوحده…ودراعه في عضلات كبيرة علي عكس الحقيقة..ونزلت الحق اركب الاتوبيس عشان اروح الرحلة والحق اركب مع اخواتي…لقيت اتوبيس طالع فركبت فيه ولما مشي شوية شفت اختي من الشباك لسه هتركب في اتوبيس تاني…كنت بفكر انزل عشان اروح اركب معاها…بس منزلتش….واحمد كان تعبان في الحلم بس جيه في الاخر..ونزلنا وكنا في مكان في حبل تحته بركة صغيرة خالص لازم نمسك ونتشعلق في الحبل عشان نوصل من غير ما مياه البركة تلمس جسمنا وبابا تقريبا جربه وعدي وانا كنت مستنية حد يعديني واحمد قال انه هيجي يمسك ايدي عشا يعديني..بس مرضتش من جوايا قلت مينفعش راجل غريب يمسك ايدي..فقلتله لا انا هستني بابا يجي يعديني…وكنت ساعات بقول حاجات بضحك واحمد يضحك عليها رغم انه شكله كان تعبان وجاي علي نفسه وعضلة دراعه باينه اوي(هو في الحقيقة معندوش) وبعدين شفت واحدة نايمة علي حبل وسطها علي الحبل وجسمها الباقي نازل من الناحيتين وبتكلم واحدة مش فاكرة الكلام

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *