كلمات أغانى اشتياق وحنين جديدة رومانسية

أ / اسراء السيد جبر

كلمات أغانى إشتياق وحنين، يعتبر الإشتياق هو أحد أهم أنواع الحب فعندما تريد قياس مدى حبك لشخص ما أبتعد عنه فتزيد نسبة اشتياقك له خلال هذه الفترة، حيث أكدت بعض الدراسات أن نسبة الإشتياق لشخص ما تستطيع ان تغير حياتك حتى ان تصبح شخصية آخرى، هناك العديد من المطربين العرب الذين لديهم أغانى حنين مثل “عمرو دياب وتامر حسنى وجنات ووردة الجزائرية”.

نشأة عمرو دياب

عمرو عبد الباسط عبد العزيز دياب ولد فى محافظة بورسعيد عام 1961، عمل والده بصناعة السفن، حصل على الشهادة الجامعية من المعهد العالى للموسيقى العربية، أتقن فن العزف على بعض الآلات الموسيقية مثل “العود والجيتار “، بدأ مسيرته الفنية عن طريق إشراكه في إحدى الحفلات التى أقيمت فى بورسعيد، وغنى نشيد “يا بلادى”.

كلمات أغانى اشتياق

شاهد أيضًا: كلمات ألبوم يا أنا يا لاء عمرو دياب

حياة عمرو دياب الشخصية

أعلن عن زواجه من الممثلة المصرية المعروفة “شيرين رضا”ورزق منها ببنت اسمها “نور”، ظهرت معه في فيديو كليب أغنية “متخافيش”، أنفصل عنها بعد ذلك، تزوج للمرة الثانية من سعودية وأنجب منها ثلاثة أطفال هم “كنزى وعبد الله وجنى”.

أعمال عمرو دياب الفنية

بدأ تسجيل أول أعماله الفنية عام 1983 بعنوان “وهى الزمان”، وفى نفس العام أعلن عن أول ألبوم غنائي له، شارك فى بطولات بعض الأفلام السينمائية مثل فيلم “العفاريت” ، تعاون خلال مسيرته الفنية مع ألمع نجوم العالم.

وظهر فى دويتو مع بعض المطربين الأجانب”لقب بلقب “الهضبة” ، ترجمت معظم أغانيه إلى بعض اللغات الأجنبية مثل الهندية والتركية، من أروع أغانيه أغنية بعنوان “بعد الليالى” حصل من خلالها على نسبة شعبية كبيرة على مستوى العالم.

كلمات أغنية بعد الليالى كاملة

  • ألبوم الأغنية: أكتر واحد بيحبك.
  • كلمات الأغنية: أيمن بهجت قمر.
  • ألحان الأغنية: خالد عز.

آه بعد الليالي والأيام من شوقي اليك، والله ازاي يهون عليك كل شئ في البعد آه بشتاقلك يا غالي، انت فين بنده عليك، والله وحشوني كتير عنيك معقول نسيت الوعد! بان حبي ليك في سنين بعاد وغياب، وهان قلبي عليك ترميه بين نار وعذاب ارجع ليا خلاص مش قادر، حبيبي
رد بأي كلام لو قادر، حبيبي، والله بحبه وهفضل احبه، حبيبي قرب خلي لبعدك آخر، حبيبي آه بعد الليالي والأيام من شوقي اليك، والله ازاي يهون عليك كل شئ في البعد فات قد ايه ولا يوم قدرت انساك، وليه الدنيا ليه يا حبيبي بعيد وخداك أنا مش قادر على نسيانك، حبيبي
مين فى الدنيا هيملى مكانك، حبيبي، والله بحبه وهفضل احبه، حبيبي
نفسى ارتاح انا بين احضانك، حبيبي

شاهد أيضًا: كلمات أغنية وأنا معاك عمرو دياب

مولد تامر حسنى

تامر حسني شريف عباس فرغلي هو مغنى وممثل وكاتب مصري معروف ولد في القاهرة عاصمة جمهورية مصر العربية عام 1977، عندما بلغ سن السابعة عشر من عمره أنفصل والده عن والدته وعاش مع والدته وأخته بدون مصدر رزق.

عمل فى إحدى محطات البنزين لتلبية إحتياجاته، التحق بالجامعة، بدأ مشواره الفنى عن طريق إقامة بعض الحفلات الجامعية.

مشوار تامر حسنى الفنى

اتجه إلى العزف على الآلات الموسيقية المختلفة كآلة العود والجيتار، التقى مع الفنان الكبير “مصطفى كامل”وأعجب به وقام بتقديمه إلى أحد المنتجين، ظهر بأول أعمال الفنية عام 2002 في ألبوم مشترك مع النجمة “شيرين عبد الوهاب” وهو من إنتاج شركة “فرى ميوزيك”، أعلن عن أول عمل فردى له بعنوان “حب”وظهر فى أول فيديو كليب بعنوان “قرب حبيبى”.

شارك فى العديد من الأفلام السينمائية مثل فيلم “سيد العاطفى” مع كلا من “طلعت زكريا ونور وزينة وعبلة كامل”و “عمر وسلمى” الجزء الأول والثانى والثالث مع “مى عز الدين وعزت أبو عوف” ، قاد بطولة مسلسل مصري وحيد بعنوان “آدم”، من أفضل أغانيه أغنية بعنوان “ارجعلى حبيبى”.

كلمات أغنية ارجعلى حبيبى كاملة

  • كلمات الأغنية: تامر حسنى.
  • ألحان الأغنية: تامر حسنى.
  • تاريخ الإصدار: 2007.

حبيبي انا قلبي واجعني انت عامل فيه ايه ؟ انت ساحرني ولا ايه؟مكل الناس بتقدر تنسى تنسى طب انا مش قادر انساك ليه؟ ارجعلي انا قلبي معك مش قادر انسى هواك يا حبيبي احلى ملاك يا روح الروح
عندي امل كلي امل اشوفك تاني في حضني، وايه العمل ايه العمل ارجعلي تاني وخدني انا تعبان من غيرك اسمعني وراضي ضميرك لو عادي تسيبني لغيرك انا والله اموت ساكت ليه هتعمل ايه يا مالك روحي وامري شفت حصلي عشانك ايه فرحني لو يوم في عمري فين ايام ليالينا، والفرحة اللي في عنينا لما بنكون لوحدينا، ودايبين في غرام  انا تعبان من غيرك اسمعني وراضي ضميرك لو عادي تسيبني لغيرك انا والله اموت

شاهد أيضًا: كلمات أغنية ويلي محمد منير

نشأة الفنانة جنات

جنات مغنية مغربية ظهرت فى مجال الفن منذ فترة قصيرة، تعتبر واحدة من النجوم الصاعدة فى الوطن العربى فى الوقت الحالى، ولدت فى مدينة واد زام يوم 6 من شهر يناير عام 1986، عاشت في أسرة تتكون من خمسة أشخاص ثلاثة أخوة وأب وأم، شجعها والدها على الغناء منذ صغرها عن طريق إلقاءها لبعض أغاني الأطفال، بدأت مشوارها الفنى عن طريق غناءها في بعض المناسبات العائلية المختلفة.

مسيرة جنات الفنية

عندما بلغت سن الثامنة عشر من عمرها شاركت في برنامج “نجوم الغد”وتمكنت من الحصول على المركز الأول عن جدارة، تقدمت بعد ذلك إلى عدد من البرامج الغنائية المختلفة، سافرت إلى القاهرة والتحقت بالفرقة الموسيقية بدار الأوبرا.

أكتشفها المنتج “أحمد الدسوقى”وعرض عليها تسجيل أول أعمالها الفنية ولكنها كانت مرتبطة في ذلك الوقت بدراستها الجامعية في المغرب، تم طرح أول ألبوم لها فى الأسواق عام 2007 بعنوان “اللى بينى وبينك”، من أفضل أغانيها أغنية بعنوان “وحشنى”.

كلمات أغنية وحشنى كاملة

  • ألبوم الاغنية: حب جامد.
  • تاريخ الإصدار: عام 2013.

وحشني ايده تلمسنى طريقة نطقه لإسمى ده روحى و غايبه عن جسمى انا عايشه و السلام هزاره و هو باله رايق و شكله لما يضايق
وحشنى كلامنا طول الليل على صوته كنت بنام وحشنى سؤاله عني أنا ببكي مش بغني، وروحى رايحه منى بتبعتله السلام أنا اللى فى بعده بشقى عشان من قلبى عاشقه، ونفسي فى حضني يبقى و أصحى جنبه وأنام بعيد عنى لكن شايفاه و لحظه بلحظه عايشه معاه حياتى إبتدت وياه و متكملش الا بيه وحيده ضعيفه منسيّه و حبه احلى ما فيا هتسوى ايه الحياه ديا لو مش عايشه بيه وحشنى سؤاله عني أنا ببكي مش بغني، وروحى رايحه منى بتبعتله السلام أنا اللى فى بعده بشقى عشان من قلبى عاشقه، ونفسي فى حضني يبقى و أصحى جنبه وأنام

بداية حياة وردة الجزائرية

ولدت في باريس بفرنسا يوم 22 يوليو عام 1939 حصلت على الجنسية الجزائرية، عشقت الفن من صغرها فكانت تغنى أغانى لكبار المطربين في ذلك الوقت مثل “عبد الحليم حافظ واسمهان وأم كلثوم”، سافرت إلى القاهرة لتبدأ مسيرتها الفنية، تعلمت الموسيقى على يد المطرب التونسي الراحل “الصادق ثريا”.

شاهد أيضًا: كلمات أغنية اضحكى أحمد جمال

حياة وردة الفنية

شاركت في أول أعمالها السينمائية فيلم بعنوان “ألمظ وعبد الحامولى”بطولة “عادل مأمون”، شاركت بعدها فى بطولات بعض الأفلام مثل “صوت الحب مع حسن يوسف وحكايتي مع الزمان مع رشدي أباظة”.

ظهرت فى بعض المسلسلات مثل “أوراق الورد”مع “عمر الحريرى”و”آن الآوان”وهو من تأليف “يوسف معاطى”وإخراج “أحمد صقر”، تعاونت خلال مسيرتها الفنية مع عدد من ألمع نجوم العالم العربى فى مجال التلحين والموسيقى مثل “فريد الأطرش ومحمد عبد الوهاب ومحمد الموجي وسيد مكاوى”، من أجمل أغانيها أغنية بعنوان “حنين”.

كلمات أغنية حنين كاملة

  • ألبوم الأغنية: آه يا ليل يا زمن.
  • كلمات الأغنية: عبد الوهاب محمد.
  • ألحان الأغنية: بليغ حمدى.

آه يا ناعسة و خبريني يا ابوي اللى غربنا مين واللى توهنا مين عنيك طول السنين يا عيني عليك طول السنين حنين  حنين حنين انا دايبة فيك حنين، والغربة توهتنى لكن ما غربتنى عنك طول السنين شايلاك فى نن عيني يا عينى، واللى بينك و بينى أشواق كل الأحِبّة، وحنين المحرومين يا عيني، وحنين المحرومين آه يانا م الحنين لو حد بينسى روحه أنا كنت نسيت هواك لو قلب بينسى حبه أنسى الحياة معاك
يا زماني و الأماني آه ياللى مالكش تانى، ويا حبى الأولاني شايلاك فى نن عيني يا عينى، واللى بينك و بينى أشواق كل الأحِبّة، وحنين المحرومين يا عيني، وحنين المحرومين آه يانا م الحنين يا أعز وأغلى حب لفيت الدنيا بعدكمالقتش فيها قلب يا كل ما بتمنى الجنة نار في بعدك والنار في قربك جنة انا منك وانت مني انا توهني البعد عنك انا من غيرك ابقى مين شايلاك فى نن عيني يا عينى، واللى بينك و بينى أشواق كل الأحِبّة، وحنين المحرومين يا عيني، وحنين المحرومين آه يانا م الحنين رجعالك يا حبيبي انا بالهوى مش بالأمر جايّالك، وحنيني انا جياّلك و حنيني ده أحر من الجمر، وانا شوقي يا حياتي شوق الموج للبر خدني ف حضنك شوية و امسح دمعة عنيا خليني انسى اللي بيا