15+ حدوته قبل النوم للأطفال والكبار ولكل الأعمار

أ / مروة سامي الجندي

في السنوات الأخيرة يلجأ كثير من الأشخاص الى مسك هواتفهم لقضاء الوقت حتى دخولهم في النوم. إلا أن الوضع لم يكن كذلك فيما مضى، الكتاب كان الصديق للكبير والصغير. وكان الوالدان يحرصان على قراءة القصص لأطفالهم في ذلك الوقت. دعونا نحاول إعادة هذا الوقت لنا ولأطفالنا الصغار .

سنحاول في هذه المجموعة القصصية أن تكون باللغة العامية، واللهجة المصرية حتى تكون أسهل في القراءة، وأقرب الى قلوب وعقول اطفالكم. خاصة الصغار، فلن تحتاجوا الى ترجمة بعض الكلمات او العبارات.

حدوته قبل النوم نالا الصغيرة ومفهوم الرضا (بالعامية)

حدوته قبل النوم

كان يا مكان، يا حلوين يا صغار، عاشت الصغيرة نالا تلعب وتلهو، إلا أنها لم تكن سعيدة. كانت نالا دائماً تنظر الى ما في يد غيرها من البنات في نفس عمرها ولا تنظر الى ما أعطاه الله لها.

ذهبت نالا الصغيرة لتزور صديقتها مايا التي تسكن في المنزل الكبير المجاور.

نالا : مرحباً يا مايا، لقد جئت لألعب معكي.

مايا: مرحباً يا نالا، تفضلي.

ظلت نالا ومايا يلعبون لساعات، حتى جاء وقت رحيل نالا فسلمت على صديقتها وفي أثناء عودتها في الطريق ظلت تفكر.

نالا : ياااااه!! ليتني امتلك كل تلك الألعاب التي تمتلكها مايا. فهي لديها الكثير والكثير من العرائس واللعب، اما أنا فلا امتلك إلا خمسة العاب فقط.

ونسيت نالا الصغيرة شيء مهم جداً، وهو أن نالا وحيدة ليس لها اخوات او اخوة.

عادت الصغيرة نالا الى المنزل لتعلب مع اخوتها ووالدها ووالدتها ثم خلدت الى النوم. في صباح اليوم التالي، دق جرس الباب. فتحت ماما، فإذا بها تجد ابنة الجيران سلوى.

ماما: مرحباً يا حبيبتي سلوى. كيف حال؟ تفضلي نالا بالداخل.

سلوى : شكراً لكي يا خالة.

دخلت سلوى وقضت الوقت وهي تلعب مع نالا واخواتها في سعادة. عند الساعة التاسعة جاء والد سلوى ليأخذها ويعودوا الى المنزل.

في المساء ظلت نالا تسأل ماما: لماذا لا امتلك العديد من الفساتين مثل سلوى؟

ماما : يا حبيبتي انتي بالفعل تمتلكي الكثير. صمتت ماما لبعض الوقت ثم أكملت: حبيبتي لا تنظري الى ما يملكه الاخرين. فمثلاً لمَ لم تفكري بأن والدة سلوى متوفية وانتي لديك والدة!

سكتت نالا وهي تشعر بالخجل الشديد وقررت ان لا تعود الى هذا التفكير مرة أخرى.

بعد ان تحكوا للصغار هذه القصة من مجموعة حدوته قبل النوم للأطفال والكبار بالعامية لا تنسوا ان تعلموهم معنى الرضا وان الله أعطى لكل شخص العديد من النعم وان علينا ان نحمد الله. وأنتم أيها الكبار لا تنسوا ان تحمدوا الله ولا تنظروا الى ما في يد الغير.

حدوته قبل النوم للصغار المزارع حسان

حدوته قبل النوم للصغار عاش المزارع حسان وابنه الصغير علي في البيت الصغير عند حدود القرية. يزرعوا البستان، ويجمعوا البيض من الطيور والألبان من الأبقار.

الوصف المناسب للتصرف المزارع هو يعتبر تصرف

  • وفي يوم من الأيام لقى علي ارنب صغير متعور. جري على بابا حسان.
  • علي : بابا، بابا الحق!
  • بابا حسان : في ايه يا علي؟ ايه الي حصل؟
  • علي : بص يا بابا الارنب متعور تعويرة كبيرة.
  • بابا حسان وهو بياخد الارنب من الصغير علي : متخفش يا علي! دي تعويرة هتخف بسرعة وانت هتساعدني.
  • ساعد علي باباه المزارع حسان. وفضلوا كل يوم يعالجوا الارنب الصغير. وفي يوم من الأيام وعلي بيساعد بابا حسان، لقى الارنب بينط في المكان.
  • علي: بابااااااااا.
  • بابا حسان: نعم يا علي.
  • علي وضحكته ملت المكان: الحق الارنب خف.
  • بابا حسان: علشان انت ساعدتني يا علي، وكنت كل يوم تدعي ربنا ان ارنوب يخف.
  • جري علي على بابا حسان يحضنوا ويشكروا أن سعدوا. مرت الأيام وفي يوم وبابا حسان وعلي في البستان.
  • علي : بابا!
  • بابا حسان : نعم يا حبيبي علي.
  • علي: انا عايز اكبر أكون زيك! بساعد الإنسان والحيوان!
  • فرح بابا حسان بعلي وسأله : عايز تكون ايه لما تكبر يا علي؟
  • علي: عايز أكون زيك.
  • حضن بابا حسان ابنه الصغير علي وهو فرحان.
  • توتة توتة خلصت حدوتة قبل النوم لأحبابنا الصغار.

حدوته قبل النوم قصيرة للكبار (شعب الكينوا)

في احدى الجزر البعيدة، عاش شعب الكينوا بهدوء وسكينة وسط قواعدهم وقوانينهم الفريدة.

أهم قانون لتلك القبيلة تمثل في جعل من يحكمهم تقتصر مدة حكمه على ثلاث أعوام، بشرط ان ينفى من الجزيرة بعد ذلك الى غابة، تقع على أطراف تلك الجزيرة، ليضمنوا عدم تدخله في الحكم او العودة مرة أخرى.

مرت الأعوام على تلك الجزيرة والقوانين كما هي لا تتغير، والملوك يأتون ويرحلون ولا يعرف عنهم أحد أي شيء بعد ذلك. لذلك كان عادة كبار السن هم من يترشحون لتلك المهمة.

وفي أحد الأيام، وعند ميعاد الترشح، فوجئ الأهالي بوجود شاب صغير السن، قد عاد الى الجزيرة منذ سنين قليلة بعد رحلة طويلة لم يعرف عنها أحد شيئاً، من بين المرشحين. ولأن الأهالي كانوا قد بدؤوا يشعروا بعدم التغيير في الجزيرة بسبب تقارب أعمار الملوك السابقين، وأن جميعهم يمتلكون نفس الفكر. قرروا أن يوافقوا على الشاب الصغير.

وفي يوم التتويج، أكدت القبيلة على الملك الشاب القوانين. ان الحكم ثلاث أعوام، بعدها النفي التام. وافق الشاب، وأصبح الملك ومرت الأيام.

وفي أحد الأيام، جمع الشاب رجال القبيلة وأخبرهم أن لديه خطة فريدة، وهي ان يقوموا بتطوير الجزيرة. فرح الأهالي بذلك التجديد. لكنهم احتاروا في كيف سيأتون بالأدوات.

أخبرهم الملك الشاب بالخطة، وهي أن يقوموا باستخدام جلود الحيوانات والأشجار من الغابة المجاورة، وبذلك لن تتأثر الجزيرة، بل بالعكس ستصبح متطورة وجميلة.

ظل الأهالي يعملون لعامين كاملين، وهم لا يعرفون المقصد الحقيقي وراء طلب الملك الشاب. فالحقيقة أن الشاب، في فترة تغيبه عن الجزيرة كان قد زار العديد من الأماكن ومن بينها الغابة القريبة أو مكان المنفى. فوجد فيها عشرات الجثث للملوك السابقين، والكثير من الحيوانات المفترسة التي استطاع بأعجوبة ان ينجو منها. وعلم أن هذا سيكون مصيره بعد ثلاث سنين.

وقتها علم الشاب أنه لن يستطيع أحد التغلب على هذا المصير لأنه سيكون وحيد، لكن الجماعة تستطيع.

حدوته الملك الشاب وأهالي الجزيرة

اجمل حدوته قبل النوم بعد مرور عامين، سعد الأهالي كثيراً بالتطور الذي وصلت اليه الجزيرة، وعلموا المصير الذي عاشه جميع الملوك السابقين. عندها فهمت القبيلة إصرار الملك الشاب على تطوير الجزيرة.

في العام الأخير للشاب، بدء يركز على تعليم الصغار القراءة والكتابة. ويصر على اهليهم ان يتركوا لهم الوقت لذلك.

حاول الملك الشاب في اعوامه الثلاث ان ينشر العلم، المعرفة وحب الاطلاع. وبدء بتعليم بعض من الشباب الكبار ما تعلمه في رحلاته، فهو يعلم انه سيغادر بالفعل بعد عدة أشهر وأيام، وهو يريد لشعب قبيلته التقدم والازدهار.

عند الموعد المحدد، وبعد ثلاث أعوام، اصطحب اهل الجزيرة جميعهم الشاب الى مكان منفاه وهم يتمنون له كل الخير، بعد أن جلبه الى جزيرتهم. ومنذ ذلك قرر أهالي الجزيرة أن لا يحكموا عليهم إلا الشبان. وظلوا يذهبون لزيارة الملك الشاب المنفي في الغابة دون خوف من مصير مجهول.

حدوته قبل النوم باللهجة المصرية

تكملة حدوته قبل النوم   للأطفال كان يا مكان، يا سعد يا اكرام، وما يحلى الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاة والسلام.

حواديت الاطفال قبل النوم

عاشت الجدة خديجة في بيتها المتواضع في الحي الشعبي. كانت الجدة خديجة وحيدة بعد ان توفي زوجها، وتزوج أولادها السبعة جميعاً. منهم الي سافر، ومنهم لسه عايش في مصر.

كان الأولاد يزورون والدتهم، ومعهم احفادهم، كل يوم جمعة. تجهز الجدة خديجة الإفطار منذ الصباح الباكر، ويذهب أولادها الساعة العاشرة. يأكلون سوياً، يذهب الإباء والاحفاد الى صلاة الجمعة ويعودوا ليكموا باقي اليوم في اللعب واللهو.

في يوم من الأيام، شعرت الجدة خديجة بقليل من التعب، لكنها مكنتش عايزة تتعب أولادها ولا احفادها، فقررت انها تروح المستشفى لوحدها، واخبرت احدى جيرانها في حالة حدوث شيء ان تخبر أولادها.

علمت الجدة خديجة في المشفى أنهم لن يخرجوها، لكن لم تعلم كيف تخبر أولادها. جاء يوم الجمعة، وذهب الأبناء لزيارة ولادتهم، لكن لم يجب أحد. دخلوا المنزل الا انهم لم يجدوا أي أثر لوالدتهم.

ذهب الأحفاد للجيران ليسائلوهم، فأخبرتهم أحد الجارات ما حدث. ذهب الأبناء والاحفاد الى المستشفى وعلموا ما حدث. انتظروا بجانب الجدة خديجة حتى عادت الى منزلها.

شعر الإباء بكثير من التقصير، فكيف لهم ان لا يسألوا عن والدتهم طوال أيام الأسبوع، ويكتفوا بالسؤال فقط يوم الجمعة.

ومن اليوم دا، وكل الاحفاد والابناء بيتنوبوا فيما بينهم للمكوث مع الجدة خديجة، والاتصال بها يومياً.

قد تكون تلك القصة من مجموعة حدوته قبل النوم للأطفال والكبار بالعامية، موجهه لكم أنتم بصفة خاصة يا كبار. فأنتم من بيدكم تعليم اطفالكم هذا، وأنتم من عليكم السؤال عن والديكم يومياً، حتى وان كنتم لا تتفقون بشكل كبير. حاولوا ان ترسخوا مفهوم العائلة.

حدوته قبل النوم الجدة المكاره وحفيدتها سارة

حواديت الاطفال قبل النوم

ذهبت سارة لزيارة جدتها العجوز. وبعد يوم طويل ساعدت فيه سارة الجدة في أعمال المنزل، خلد الاثنين الى النوم.

قامت سارة في الصباح الباكر، حضرت الفطور ونادت على جدتها العجوز. قامت الجدة صلت، وذهبت الى الطاولة حيث الطعام.

بعد أن أنهت سارة والجدة العجوز الطعام. قام الاثنين بحمل الأشياء الى المطبخ، وجلسوا في الشرفة ليشربوا شاي الصباح.

سارة : جدتي، حبيبتي، كيف تشعرين اليوم؟

الجدة العجوز : حبيبتي سارة انا بخير.

سارة: جدتي سأطلب طلب صغير.

صمتت الجدة العجوز وهي تنظر الى سارة في مكر.

سارة: جدتي، اعطيني ألف جنية.

الجدة العجوز المكارة: أقولتي شيء يا سارة؟ لم أسمعكي حبيبتي؟

سارة: جدتي، يا نور عيني، اعطيني ألف جنية.

الجدة العجوز بمكر: يا سارة!! لا اسمعك!! انا جدة عجوز، وكما تعرفين سمعي ليس على ما يرام.

قامت سارة لتضع الشاي، بعد ان شعرت انه لا فائدة.

سارة: كم اضع لكي مقدار من السكر يا جدتي؟

الجدة العجوز: مكعبين يا حبيبتي.

بعد انتهاء اليوم وعودة سارة الى منزلها، وجدت ان الجدة قد وضعت في حقيبتها ثلاث آلاف جنية.

قصة محمد والغول

كان يا مكان في وقت من الزمان كان في ولد أسمه محمد، محمد كان عايش مع أخته الصغيره اللي كانت شبهه أوي كانوا هما الأتنين مكلبظين وحلوين أوي عايشين سوا وبيحبوا بعض ، وكان محمد صوته حلو أوي.

حواديت الاطفال قبل النوم

محمد صاحبنا ده كان عنده 3 كلاب، مختار لكل كلب فيهم أسم يناديه به: رووي، سوسو، نمره، محمد كان بيربيهم في بيته ويحط لهم الأكل والمياه كل يوم.

في المقابل الكلاب كانت بتحرس له البيت وتحميه من كل الناس والحيوانات الثانية وفي يوم من الأيام ظهر غول كبير قعد يراقب محمد وأخته وأستغل انهم عايشين لوحدهم في البيت، وبدأ يخطط ازاي ياكلهم.

قعد الغول يراقبهم لحد ما شاف محمد خارج الفجر يصلي في الجامع، وأول لما محمد خرج من الباب قال لأخته: اقفلي الباب وأوعي تفتحي لأي حد، وعشان تتأكدي أن انا اللي بخبط لك على الباب لما ارجع هخبط على الباب مرتين ولما تقولي مين على الباب ؟ هقولك : افتحي يا اختي ياللي ورا الباب أنا محمد البواب.

في الوقت ده الغول كان واقف قريب منهم وسمع كلمة السر اللي بين محمد واخته.

وأول لما محمد مشي بعيد شوية، راح الغول بسرعة وخبط على الباب.

ردت اخت محمد : مين اللي بيخبط؟

قالها الغول بصوته الخشن الوحش : افتحي يا اختي ياللي ورا الباب ،أنا محمد البواب .

البنوته الصغيره عرفته انه مش محمد أخوها وأن اللي بيخبط هو الغول الشرير.

قالت له : امشي يا غول ياللي ورا الباب لأحسن وقعتك هتبقى هباب.

الغول غضب جدا وعرف ان اخت محمد عرفته لأن صوته وحش وصوت محمد حلو أوي ، فبدأ يفكر هيعمل ايه عشان يدخل لأخت محمد، وفجأه دماغه وصلته لحل .

 جري الغول للساحر وقاله أنا عاوز صوتي يبقى حلو زي صوت محمد البواب، وخوف الساحر لو ما عملش كده يموته وياكله.

طبعاً الساحر خاف جدا من الغول ، وقام بسرعة جاب دواء من جوه، وقاله: الدواء ده هيخلي صوتك حلو بس له شرط، وهو انك اوعى تاكل اي حاجه لأنك لو أكلت صوتك هيرجع زي الأول وبسرعة اخد الغول الدواء وشربه، وفجأه لقى صوته بقى حلو، فرح الغول وجري على بيت محمد.

لكن وهو في طريقه شاف كتكوت صغير ، ولأنه كان جعان أوي راح مسك الكتكوت وأكله، وقال لنفسه ان الكتكوت صغير وأكيد مش هيأثر على صوته، بس كان صوته اتغير خلاص لأنه مش سمع كلام الساحر.

وراح تاني على بيت محمد واستنى لحد ما شاف محمد وهو خارج من الباب.

خبط الغول على الباب فردت اخت محمد وقالت: مين على الباب قال الغول: افتحي يا اختي ياللي ورا الباب أنا اخوكي محمد البواب ردت أخت محمد: امشي يا غول ياللي ورا الباب لأعملك كفته وكباب.

اتضايق الغول جدا، و رجع جري للساحر عشان يتخانق معاه ،ازاي الدواء ما غيرش صوته.

سأله الساحر : أنت أكلت حاجه؟

الغول رد وقاله: أكلت كتكوت صغير خالص مش هيعمل حاجه في الدواء

الساحر قاله: أنا قولت لك ماتكلش أي حاجه نهائي، خد دي أخر زجاجة دواء عندي ، ولو ماسمعتش الكلام مش هقدر أساعدك لأن ماعنديش دواء تاني.

وفعلاً الغول شرب الدواء، وراح تاني لبيت محمد ، وأول ما شافه وهو بيبعد عن البيت، راح هو وخبط على الباب.

ردت اخت محمد: مين؟

قالها الغول بصوته الحلو بعد ما شرب الدواء: افتحي يا اختي ياللي ورا الباب أنا محمد البواب.

فتحت البنوته الطيبة الباب وهي ماتعرفش ان الغول واقف بره دخل الغول جري لجوه البيت وربط اخت محمد في الكرسي، وقفل الباب تاني واستنى لما محمد رجع، فتح له الباب ومسكه وربطه هو كمان في الكرسي فرح الغول أوي واعتقد انه طلع أذكى منهم، لأنه ضحك على محمد واخته وربطهم.

الكلاب تنقذ محمد وأخته

فتح الغول بقه عشان ياكل محمد الأول، راح محمد قاله معلش يا غول، ممكن أطلب منك طلب أخير وبعدين كُلني براحتك؟

محمد قاله: أنا عاوز أقول 3 كلمات بس.

ضحك الغول عليه وقاله لو هما الـ 3 كلمات دول اللي هيريحوك قولهم.

محمد قال بصوت عالي: رووي، سوسو، نمره وفجأة ظهروا ال3 كلاب اللي محمد كان بيربيهم، وهجموا على الغول كلهم وموتوه وفرح محمد البواب واخته وعاشوا مبسوطين وفرحانين .

توته توته خلصت الحدوتة.

حدوتة قبل النوم سندريلا

حدوتة سندريلا3

كان يا ما كان في قديم الزمان كانوا بيقولوا ان كان فيه بنت جميلة اسمها سندريلا عايشة في الغابة في قصر كبير وجميل مع باباها وماماتها بس بعد فترة ماماتها ماتت وباباها

قرر يتجوز واحدة ت تانية غنية وكانت اتجوزت قبل كده وعندها بنتين وهما جيني وكاترين ، وبعد مدة توفى بابا سندريلا علشان يسيبها لوحدها مع مراته الشريرة والحقودة والأنانية واللي كانت مش بتحب سندريلا خالص علشان ديا كانت شايفة انها اجمل منها ومن بناتها وديه كانت الحقيقة

سندريلا

وبعد فترة بقوا يعاملوا سندريلا زي الخدامة في القصر بتاع باباها ، وكانت سندريلا بنوتة جميلة وطيبة وبتحب كل الناس وكان كل الناس بيحبوها وحتى الحيوانات كمان كانت بتحبها ، وكان عندهعا اصحاب كتير جدا من البشر ومن الحيوانات كمان .

وفي يوم من الأيام قرر ملك البلاد أنه يعمل حفل كبير في القصر بتاعه علشان يخلي ابنه يختار من بنات المملكة واحدة تكمل معاه بقية حياته وتكون زوجة وحب ابدي ليه

ولما الدعوات وصلت بيت بابا سندريلا قامت مرات باباها وبناها الاتنين جيني وكاترين بالإستعداد ولبسوا أحلى حاجة عندهم من فساتين ومجوهرات استخدموا أحلى العطور اللي عندهم

أما سندريلا فكانت بتدور في فسايتن مامتها القديمة وبتحاول تلاقي حاجة كويسة تقدر تلبسها في الحفلة وكانت الحيوانات أصدقائها بيساعدوها بردو .

حدوتة سندريلا وزوجة والدها

نزلت سندريلا بعد ما لبست فستان والدتها التي اصلحته هي وأصدقائها وأول ما مرات ابوها وبناته شافوها وهي جميلة وشيك اتغاظوا منها جدا وبوظولها الفستان وبوظلوها تسريحة شعرها اللي كانت جميلة جدا وقرروا يحبسوها في البيت علشان ماتقدرش تروح الحفلة وتخطف منهم حب الأمير .

سندريلا قعدت تعيط كتير جدا لحد ما صعبت على صحابها الحيوانات ، وفجأة ظهرت لسندريلا جنية شبه مامتها جدا ، وعملتلها فستان جميل جدا أحلى من كل الفساتين اللي شافتها سندريلا قبل جدا وجابتلها كمان جزمة حلوة أوي مصنوعة من الكريستال ، وكمان ساعدتها على انها تقدر تسرح شعرها

مرة تانية وجابتلها مجوهرات احلى واغلى بكتير من بتاعة كاترين وجيني ، وقبل ما تتحرك سندريلا الى الحفلة الجنية قالتلها لازم ترجعي قبل الساعة 12 لأن الساعة 12 بعد نص الليل ووافقت سندريلا ووعدتها انها ترجع في الموعد المحدد .

ذهبت سندريلا الى الحفل لتبهر جميع الحضور وأولهم الأمير اللي أعجب بها وحاول التعرف عليها إلا أن الوقت اتأخر و الساعة قربت تدق 12 وكان لازم سندريلا تهرب علشان ماحدش يشوفها باللبس القديم .

خرجت سندريلا من القصر بتجري ، فلاحظ الأمير ده وجري وراها بسرعة علشان يلحقها بس هيا قدرت تجري بسرعة وتهرب منه ، وماقدرش يلاقي منها غير فردة من الشوز اللي سندريلا كانت لابساه

ونجحت سندريلا انها تقدر ترجع قصر والدها قبل الساعة 12 زي ما وعدت الجنية وقدرت كمان تنام الليلة ديه وهيا مبسوطة جدا علان قدرت تشوف الأمير .

في اليوم اللي بعده راح الأمير واخد فردة الشوز وقعد يدور في المملكة كلها على صاحبتها واللي هاتطلع فردة الشوز مقاسها هاتكون هيا سندريلا اكيد

وبالفعل ذهب بها الخدم الى كل قصور البلدة ولكن لم تدخل الفردة في رجل أي بنت من البنات ، وكان اخر قصر هو قصر والد سندريلا .

سندريلا

فدخل خدم الأمير القصر وبدأو بتجربة الحذاء مع البنتين كاترين وجيني ولكن ولا واحدة فيهم كان الشوز مقاسها ، فسأل الخدم عن وجود أي بنت تانية في القصر علشان يقدروا يخلوها تقيس الحذاء فقالولهم ان مافيش غير الخدامة .

فطلب حرس الأمير إحضارها لتجربة الحذاء حتى ولو كانت الخدامة علشان ديه أوامر الأمير ، خرجت سندريلا لترتدي الحذاء واللي دخل في رجلها فعلا ليعلن بعد ذلك أن سندريلا هي زوجة أمير البلدة الوسيم، وقدروا يعيشوا مع بعض في تبات ونبات ويخلفوا صبيان وبنات .

حدوتة قبل النوم الشاطر حسن بالعامية

كان ياما كان يا سعد يا إكرام في سالف العصر والأوان ولا يحلى الكلام إلا بذكر النبي عليه أفضل الصلاة والسلام كان فيه غراب طول اليوم يفضل طاير يدور على اكل وفي مرة كان طاير فوق الجبل بص لقى شال حرير أحمر في وسط الجبل قرب منه لقي جواه بنت جميلة رائعة الحسن مكتوب على إيديها اسمها “ ست الحسن ”.

الشاطر حسن

شال الغراب الطفلة بمنقاره وفضل طاير طاير لحد ما وصل لشجرة كبيرة أوي أوي وحط فوقها الشال وجواه ست الحسن وفضل الغراب يربي الطفلة فوق الشجرة وكان بيطير كل يوم للسوق ويخطف لها الحليب

لحد ما كبرت البنت وبقت أحلى البنات. وفي يوم من الأيام كان الأمير ابن السلطان بيسقي حصانة من البير اللي تحت الشجرة اللي ساكناها ست الحسن .

الشاطر حسن

وفجأة بدأ الحصان يتحرك بعصبية، فنظر الأمير لفوق ولقي بنت زى البدر بتبص عليه من على الشجرة، فسألها “انتي إنسية ولا انتي حورية نزلت من الجنة”، قالت له “ أنا ست الحسن والجمال “. ومقدرش الأمير يقاوم جمالها فطلب منها الزواج وهي وافقت طبعا .

وأخدها على القصر الكبير وعرفها على أبوه السلطان وزوجة أبوه وعاشوا في القصر في منتهى السعادة. لحد لما السلطان مات في الحرب فراح ابنه الأمير عشان يقود الجيش، وفضلت ست الحسن في القصر منتظراه مع مرات أبوه فحبستها مرات أبوه ومنعت عنها الأكل.

وفي يوم جاعت أوي ست الحسن وتوسلت لمرات الأب إنها تديها أي لقمة فقالت لها هاتي عينيك وخذي رغيف عيش، وأخدت عينيها ! وفضلت كده، كل مرة تجوع ست الحسن تاخد منها مرات الاب حته حته لحد ما فضلشي غير العظم .

وساعتها رمتها مرات الأب من الشباك…وقعت ست الحسن على خاتم غريب.. وطلع خاتم سليمان، وفجأة خرج منه جني وقال لها : “شبيكي لبيكي عبدك ملك أديكي اطلبي تنولي”،

قالت له : ”أول حاجة ترجعلى جمالي اللي اتسرق مني .

الشاطر حسن

وتاني حاجة عاوزة قصر كبير فيه كل أنواع الفواكه صيف وشتا”وفعلا رجع لست الحسن والجمال جمالها واتبنى قصر كبير قدام قصر السلطان في يوم وليلة فيه ما تشتهي النفس وتلذ الأعين.. وبعد شهور قليلة رجع الأمير منتصر من الحرب .

وأول ما وصل قابلته مرات أبوه على إنها ست الحسن، وسألها عن مرات أبوه فقالت له ماتت، لكن الأمير حس إنها متغيرة وسألها مالك، فجاوبت إنها مريضة من قلقها عليه، وإنها حامل وهتجيب له ولي العهد، وطلبت منه تفاح وعنب لأنها بتتوحم .

فرح الأمير وطلب من الحاشية إحضار التفاح والعنب لكن الفواكه دي مكانش أوانها، ففكر رجال الحاشية وقالوا له مفيش غير القصر المسحور اللي قدام قصر السلطان، فأمر الأمير حارس إنه يروح يطلب من صاحبه القصر فاكهة.

فراح الحارس ودق الباب

وقال : “يا ست يا ستنا ياللي قصرك قدام قصرنا تفاحة ولا عنباية للعليلة اللي عندنا”فردت عليه ست الحسن وقالت : “يا مقص قص لسانه”، فرجع الحارس للأمير وهو اخرس فاقد النطق. .

وأرسل الأمير حارس تاني وتالت وحصل معاهم نفس اللي حصل مع الحارس الأول. فراح الأمير بنفسه للقصر المسحور ودق الباب

الشاطر حسن

وقال: “يا ست يا ستنا ياللي قصرك قدام قصرنا تفاحة ولا عنباية للعليلة اللي عندنا”، ردت عليه ست الحسن وقالت: “أنا العليلة وأنت الدوا”..

قال الأمير : “الصوت ده أنا عارفه مش غريب عني”وخرجت ست الحسن فاندهش الأمير من جمالها وقال لها : “انتي ست الحسن بس أجمل كمان..

أمال مين اللي في قصري هناك؟”، قالت له ست الحسن: دي مرات أبوك بعد ما سرقت جمالي ورمتني، وحكت له كل القصة من البداية.

رجع الأمير القصر ومعاه ست الحسن وأمر بجمع كل الحطب اللي في المدينة وعمل محرقة كبيرة ورمى فيها مرات أبوه.. وعاش الأمير مع ست الحسن في تبات ونبات وخلفوا صبيان وبنات وتوتة توتة خلصت الحدوتة حلوة ولا ملتوتة !؟

أ / مروة سامي الجندي

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *