كلمات أغنية ندمان مصطفى كامل

أ / اسراء السيد جبر

أعلن المطرب الكبير “مصطفى كامل”عن آخر ألبوم غنائي له بعنوان ندمان على حسابه الشخصى على اليوتيوب بعد أن أستغرق فترة طويلة في تسجيله، أحتوى على عدد ثماني أغاني كاملة وهى “ندمان ومرجحى مرجحى ومعلش يا قلبى والليلة وتعالى نتحساب وجرح جامد ودلعك وطمن قلبك”، تراوحت مدة أغانيه بين ثلاثة إلى أربعة دقائق كاملة.

كلمات أغنية ندمان كاملة

  • ألبوم الأغنية: ندمان 2017.
  • كلمات الأغنية: مصطفى كامل.
  • ألحان الأغنية: مصطفى كامل.

ندمان أكيد ندمان، ومين ف مكاني ميندمش لو حب ورخص واتهان، وعلّى في حد كان صفر، وبدل ما يقوله شكراً خان

واحد وقضى العمر كله معايا غش ف غش كان اللي جوه ف قلبه غير اللي باين ع الوش

كان بيلعب ألف دور بس بشطارة لعب كتير دور الملاك، لعبه بجدارة، والنهاية كانت ف آخر المسرحية البطل بيعيش وبتموت الضحية هو عاش، وأنا مت وقفلنا الستارة ظهر على أصله وبان

ندمان، لكن هعتب والوم على مين أنا الغلطان قوي يا سنين أنا اللي عشقت حد رخيص مالوش لازمة لو خان، مانا اللي اديتله فرصة يخون، وكان بيقوللي كُن فيكون

أنا اللي استاهل اضرب روحي بالـ على قد ما أقدر كنت بكدّب ظنوني  حاسس انه خاين بس مش شايفه بعيوني، وأدينى فقت بعد ما فات الأوان ندمان أكيد ندمان

ندمان، لكن مش غلطته هوّ مقالّيش حبني بقوة حنيتي وطيبتي اللي زادوا قللوا قيمتي بتخان، عشان كان قلبي قلب نضيف

ربيع عمري اتقلب لخريف ليه عن حقيقته من البداية يا عيني غيّمتي على قد ما اقدر ياما ضحيت ياما ياما

بفرحله لو تملا شفايفه الابتسامة حسسته دايماً انه بين حضني ف أمان
ندمان أكيد ندمان

واحد وقضى العمر كله معايا غش ف غش كان اللي جوه ف قلبه غير اللي باين ع الوش.

شاهد المزيد من اغاني مصطفي: كلمات اغنية مجرم مصطفى كامل

نشأة مصطفى كامل

مصطفى كامل هو مؤلف وشاعر ومغني ومطرب مصري معروف، يعتبر من أقدم المطربين المتواجدين على الساحة الفنية والغنائية فى الوقت الحالى، ولد يوم الثاني من شهر سبتمبر عام 1970 في منطقة السيدة زينب بالقاهرة.

اسمه كاملا “مصطفي كامل السيد كامل” ، نشأ فى وسط عائلة ملمة بالفن فأخوة هو المطرب “أحمد كامل”الذى ظهر معه فى بعض الأعمال الناجحة، حصل على الشهادة الجامعية من كلية التجارة جامعة القاهرة، نجح في كتابة الشعر.

كلمات أغنية ندمان

شاهد أيضًا: كلمات أوبريت تسلم الايادي

مشوار مصطفى كامل الفنى

بدأ مشواره الفنى فى أول الثمانينات عن طريق تأليف أغاني لكبار المطربين في ذلك الوقت مثل “هانى شاكر”ووصلت إلى أربعين أغنية كاملة  ومن أشهرها أغنية “الحلم الجميل وسألتك أنت مين ويارتنى”.

بعد وفاة والده تعرف على ألمع نجوم العالم العربى مثل “عمرو دياب وإيهاب توفيق وبهاء سلطان ومحمد فؤاد ومجد القاسم وحماده هلال وهيفاء وهبى ومحمد محيى”وألف لهم بعض الأغانى، حصل على شهرة عالمية عام 1992 بعد تأليفه لأغنية حزينة بعنوان “مرسال” غناها “علاء عبد الخالق”.

أطلق أول ألبوماته الفنية بعنوان “طول الوقت” ، إشترك مع أخوه “أحمد كامل فى بعض الأغانى مثل أغنية “وأنا مالى وحدوس على قلبى وأزيك حبيبى” ، قاد بطولة فيلم سينمائي وحيد حتى الآن بعنوان “قشطة يابا ”.

أصدر ما يقرب من عشرة ألبومات كاملة طوال مشواره الفنى حتى الآن ومن أشهرهم على الإطلاق ألبوم “رحلة عمري وحكايتي أنا ودقت الساعات وأقوى من الأيام وألبوم صور واكرهيني وأجمل سنين العمر” ، أعلن عن آخر أغنية له بعنوان “ندمان”.