التخطي إلى المحتوى

المطعم ،هو ذلك المكان الذى يقدم الكثير والعديد من أنواع الطعام أو المشروبات المختلفة والتى تتميز بأنها مأكولات شهية ولذيذة ،ولكن رؤية المطعم فى المنام لها دلالات وتفسيرات أخرى منها الرزق أو الأنسجام أو الأستقرار ،وهذا ما سنعرفه خلال محتوى مقال اليوم.

دلالات رؤية المطعم فى المنام

رؤية المطعم الفاخر أو الجميل أو ذو الطراز الحديث يرمز إلى مدى عيش الرائى فى حالة من الأنسجام أو الألفة وقد تشير إيضا إلى باب الرزق والعمل ،وكلما ظهر المطعم فى المنام على شكل جميل ومنظم ونظيف ومرتب وفخم كلما كانت تلك أشارة على أن حياة الرائى ستكون سهلة ليس بها مشاكل.

وإيضا رؤية الطعام بالمطعم لها دلالات وتفسير حيث كلما رأى الرائى بحلمه أن الأكل فى المطعم طعمه لذيذ وشهى كلما كان ذلك أنعكاس على المال الحلال والرزق الحلال ،وأفضل الرؤيا هى رؤية الرائى بداخل المطعم مع مجموعة من أصدقاء أو أقارب حيث يرمز ذلك إلى التواصل الفعال الناجح بين الأصدقاء أو الأقارب أو الأحباب وبين الرائى.

أما عن رؤية المطعم الشعبى مثل المطاعم الصغيرة التى تقدم مأكولات رخيصة أو شعبية مثل محلات ومطاعم الكشرى والفلافل فذلك يرمز إلى الوظيفه أو العمل التى يكون العائد المادى لها بسيط ولكنها تترك أثر نفسى كبير على الرائى مثل الراحة والهدوء والتوازن النفسى.

أما رؤية المطاعم الرديئة الصغيرة المتسخة والتى تقدم طعام ردىء لا يحبه الرائى ولا يأكله ترمز إلى الظروف الأقتصادية والمالية الصعبة التى يواجهها الرائى أو المشاكل الأجتماعية والأسرية.

وبصفه عامة فأن رؤية المطاعم الكبيرة أفضل من رؤية المطاعم الصغيرة حيث ترمز إلى الرزق والخير الكثير ،بينما المطاعم الصغيرة الضيقة ترمز إلى قسوة الحياة وتدنى مستوى المعيشة وقلة الموارد والفرص المتاحة ،والله أعلم.

رؤية نادل (جرسون) المطعم فى الحلم

رؤية الجرسون أو نادل المطعم فى الحلم ترمز إلى ظهور شخص بحياة الرائى يتميز بالكريم يمكن الوثوق فيه ويعتنى بالرائى ويقدم له كافة المساعدات ،ويتوقف ذلك على مظهر النادل أو الجرسون فى المنام حيث أن المظهر اللائق والأبتسامة الجميلة أفضل الرؤيا.

بينما رؤية نادل أو جرسون المطعم قبيح الوجه ومتسخ الملابس أو عليه ملامح الغضب ترمز إلى خصومة أو خلاف سيقع بين الرائى وبين أحد الأصدقاء أو فقدان صديق ومفارقه شخص غالى على الرائى ،والله أعلم.

رؤية مدير المطعم فى الحلم

ظهور مدير أو صاحب المطعم فى المنام ترمز إلى الحظ الكبير والسعيد الذى سيرافق الرائى فى الحصول على الرزق والسعى له ،ولا يستحب رؤية الرائى بحلمه كأن مدير المطعم أو صاحبه يطرده من المطعم حيث يرمز ذلك إلى فقدان الوظيفة أو سقوط الرائى من نظر أشخاص عزيزة عليه وبالتالى سقوط مكانته لديهم ،أو وقوع أى شىء أخر غير ذلك ولكنه سيسبب الكثير من المشاكل والمتاعب للرائى ،والله أعلم.

رؤية العمل بداخل المطعم فى الحلم

تعد رؤية العمل بداخل المطعم فى المنام دلاله على سعى الرائى الجاد ومثابرته نحو الحصول على الربح والرزق والمكسب ،وأفضل الرؤيا هى عمل الرائى كطباخ أو نادلا فى المطعم حيث ترمز إلى حصول الرائى على وظيفة جديدة ستكون جيده فى المستقبل ،ورؤية العمل بغسل الصحون والأوانى فى المطعم تبشر بزوال الهموم والمتاعب أو البعد عن أرتكاب الأخطاء والتخلص من الذنوب ،والله أعلم.

رؤية أمتلاك مطعم فى المنام

أما عن رؤية الشخص كأنه لديه مطعم فى الحلم أو يدير مطعم فذلك يرمز إلى الأطمئنان من النواحى المالية والمادية ،بالأخص إذا كان هذا المطعم يدخل أرباح وأموالا طائلة وبه الكثير من الزبائن ،والله أعلم.

رؤية المطعم فى منام العزباء

رؤية الفتاة العزباء كأنها بداخل مطعم فاخر ترمز إلى الحياة المليئة بالأفراح والسعادة ،ورؤية المطعم الملىء بالناس يرمز إلى الصحبة والرفقة الطيبة ،أما رؤية المطعم فارغ يرمز إلى شعور هذة الفتاة بالوحدة والغربه.

ورؤية الفتاة العزباء كأنها تتذوق الطعام بالمطعم وتجده لذيذ وشهى ترمز إلى الأخبار والأحداث السعيدة ،ورؤية العزباء كأنها تشارك الطعام مع قريب أو صديق أو شخص معروف لها ترمز إلى سعادة ،ورؤية الفتاة العزباء كأنها تأكل وتشارك الطعام الشهى والحلويات أو المشروبات مع شخص تحبه ترمز إلى تحقق رغبة أو أمنية غالية عليها ،والله أعلم.

رؤية المطعم فى منام المتزوجة

المطعم فى حلم المتزوجة يعكس هيئة البيت والمنزل ،وكلما كان المطعم جميل وواسع كلما كان الخير فى البيت والأستقرار ،ورؤية الطعام والمشروبات الشهية اللذيذة ترمز إلى الخير والمال والرزق وإيضا الأبناء ،ورؤية صاحب المطعم فى حلم المتزوجة يرمز إلى الزوج وإذا كان المطعم ذو مظهر جميل ولائق عنى ذلك حصول الزوج على خير فى عمله ،والله أعلم.

رؤية المطعم فى منام الحامل

المطعم المتسع الجميل الغير مكتظ بالناس يعنى سلامة المرأة الحامل وسلامة جنينها وتبشر بالولادة السهلة المباركة بأذن الله ،والله أعلم.

 

التعليقات

  1. حلمت انى كنت بشتغل فى مطعم وصحابى كانو بيشتغل فيه وميشيو وفى بنت جارتنا صغيره لقيتها هناك فبقلها انتى عندك 16 سنه وبتشتغلى هنا ازاى هو انتو ورايا ورايا وبعدينةكانو بياكل كشرى فى صينيه كبيره وكان فيها دقه وعادل امام كان بياكل معانا بس مش كانو نجم كانو عادى بيشتغل معانا رغم ان المطعم مش بتاع كشري اصلا عزباء

  2. حلمت انى كنت بشتغل فى مطعم وصحابى كانو بيشتغل فيه وميشيو وفى بنت جارتنا صغيره لقيتها هناك فبقلها انتى عندك 16 سنه وبتشتغلى هنا ازاى هو انتو ورايا ورايا وبعدينةكانو بياكل كشرى فى صينيه كبيره وكان فيها دقه وعادل امام كان بياكل معانا بس مش كانو نجم كانو عادى بيشتغل معانا رغم ان المطعم مش بتاع كشري اصلا

  3. ده الحلم وجزاكى الله خيرا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا بقالى 6شهور بصلى استخاره اكتر من عشر مرات على وظيفه فى مطعم هى مناسبه بس انا مش عاوزاه لانها متعبه ومش بفايده ورحت قدمت 3مرات لحد دلوقتى وكل مره ببعد انى اروح اشتغل بحجه مختلفه بس بعد ما تقدم وامشي احلم انى بشتغل هناك ومبسوطه وقررت ان هشتغل هناك بعد محاولات منى انى الاقى اى شغل تانى وبردو بطريقه مختلفه مفيش ولا شغل قبلت فيه حلمت النهارده ان بشتغل فى محل كشرى ومعايا صحبتى تهانى والمحل بسيط جدا وانا بشتغل مع صاحب المطعم واولاده والمطعم مليان ناس كتيره جدا لدرجه ان تلاته بيشتغلو انا وصاحب المطعم وابنه مش ملاحقين على الطلبات واخدنا جزء من المحل التانى يكفى ترابزتين الاب ده اتوفى واخده واحد من اولاده والمطعم فضى قررت ان امشي انا وتهانى وكنا بناكل و ماشيين بعدها قولت انصح الاخ الكبير وقولتله انتا سعر البيع ازاى طلع كان مغلى فى السعر قولتله مينفعش انك تكون فى ضيقه ماليه والبلد كلها عارفه انك فى مشكله وتزود السعر لازم تكون عشان اماكنياتك وخبرتك ولما تبيع بسعر قليل تكسب كتير ولو عاوز تزود فى التربزتين بما ان اجار هم غالى وتزود 3جنيه بالكتير مع وعد انك تخفض لما تاخد المكان التانى ده كله وسبته انا وتهانى ومشينا انا مرحت المكان ده ولا شوفت الناس ده فى الحقيقه

  4. انا حلمت انىبشتغل انا وتهانى صحبتى فى مطعم كشرى وكنا بندير المحل مع صاحب المطعم هو واولاده والمحل كان في ناس كتير ومكنتش ملاحقين على الطلبيات واخدنا جزء صغير من محل تانى يكفى ترابزتين وصاحب المحل اتوفى واخده الولد الاكبر وكانو عاملين لينا اكل وكنا ماشين والمحل كان فاضي وسالت الاخ الكبير انتا بتبيع ازاى وقالى انه على السعر وقولتله مينفعش تزود الاسعار والبلد عارفه انك فى ضيقه ماليه ولزم تخلى السعر زى ماكان ولو حابب تغلى على 3جنيه على ال ترابزتين الى محطوطين بحيث ان ايجار المكان بتاعهم اغلا مع وعد الناس ان تقلى السعر لما تاخد المحل التانى كله وفعلا اقنعته ان ينزل الاسعار ومشيت انا وتهانى ارجو الرد ولكم جزيل الشكر للاهميه لانى فى فعلا هشتغل فى مطعم بس مش كشرى وانا مقلقه انى اروح حاساه تعب على الفاضي

  5. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا بقالى 6شهور بصلى استخاره اكتر من عشر مرات على وظيفه فى مطعم هى مناسبه بس انا مش عاوزاه لانها متعبه ومش بفايده ورحت قدمت 3مرات لحد دلوقتى وكل مره ببعد انى اروح اشتغل بحجه مختلفه بس بعد ما تقدم وامشي احلم انى بشتغل هناك ومبسوطه وقررت ان هشتغل هناك بعد محاولات منى انى الاقى اى شغل تانى وبردو بطريقه مختلفه مفيش ولا شغل قبلت فيه حلمت النهارده ان بشتغل فى محل كشرى ومعايا صحبتى تهانى والمحل بسيط جدا وانا بشتغل مع صاحب المطعم واولاده والمطعم مليان ناس كتيره جدا لدرجه ان تلاته بيشتغلو انا وصاحب المطعم وابنه مش ملاحقين على الطلبات واخدنا جزء من المحل التانى يكفى ترابزتين الاب ده اتوفى واخده واحد من اولاده والمطعم فضى قررت ان امشي انا وتهانى وكنا بناكل و ماشيين بعدها قولت انصح الاخ الكبير وقولتله انتا سعر البيع ازاى طلع كان مغلى فى السعر قولتله مينفعش انك تكون فى ضيقه ماليه والبلد كلها عارفه انك فى مشكله وتزود السعر لازم تكون عشان اماكنياتك وخبرتك ولما تبيع بسعر قليل تكسب كتير ولو عاوز تزود فى التربزتين بما ان اجار هم غالى وتزود 3جنيه بالكتير مع وعد انك تخفض لما تاخد المكان التانى ده كله وسبته انا وتهانى ومشينا انا مرحت المكان ده ولا شوفت الناس ده فى الحقيقه

    1. حلمك يفسر على المنفعة والخير الذى سوف تاخذينه من هذا المكان حاولى إعطاء نفسك فرصه قبل الرفض

  6. هما ليس بينهم علاقة اساسا وانا لا اشغل نفسى بيهم ولا افكر بية لكنة دائما تصرفاتة تدل على انة فى شئ من ناحيتة لى

  7. انا عزباء حلمت بأنني في مقهي او في مطعم واجلس مع بعض الأشخاص لا اتذكر منهم سوي شخصين!
    بجانبي فتاة اعرفها في الحقيقة وبجانب الفتاة شاب اعرفه في الحقيقة
    وجميعنا طلب شيئا ليتناوله وقد طلبت انا نيسكافيه وكعك فإذا بالفتاة تطلب مني تذوق النيسكافيه فأعطيتها إياه وبعد قليل من الوقت أخذ الشاب كوب النيسكافيه وشرب منه هو الاخر !
    وبعد قليل قامت الفتاة ولقد وضعت رأسي علي طرف الكرسي الخاص بها ووضع الشاب رأسه علي طرف الكرسي ايضًا وقام بالنظر الي ولقد رأيته لكنني لم انظر اليه وأنتهي الحلم.
    للعلم هذة الفتاة تحب هذا الشاب فى االحقيقة وهو لا وانا اشك من تصرفاتة انه يحبنى

  8. رايت ان عمتي اخذتني الى مكان كله مطاعم وفنادق لامعة وصعدنا لطابق عالي ثم قلت لها لماذا لم تخبريني اننا في مكة المكرمة لانني لا اضع شال على راسي وكان شعري اطول مما هو في الحقيقة ثم اعطتني رزمة نقود لاعود واحضر ثياب مناسبة فانتبهت انني ارتدي قرطين ذهب جميليلن فقلت لها من اين هذين فقالت انها البستني اياهما فقلت لها ساتركهم عندك حتى عودتي لاني معي الكثير من النقود ولا اريد ان يرى الناس للذهب ايضا فنزلت واذ اتناول طعاما لذيذا وكان هناك غراسين تريد فقط خدمتي. مامعنى ذلك ولكم الشكر الوفير

        1. بشرى لكى بفرح بإذن الله ربما زواج والله اعلم ويكون على خلق ودين بإذن الله

  9. السلام عليكم
    حلمت انني ارتدي بلوزة حمراء اللون واحمل حقيبة بنفس اللون وكنت أنيقة. وكنت كاشفة لشعر و كانت قصة شعري تختلف عن الواقع و شعري افتح من الواقع(بني فاتح) و لكن كان بنفس طول شعري في الواقع تقريبا لكنه كان ناعما وكنت سمينة أسمن من الواقع بعشرين كيلو غراما تقريبا وكنت ممسكنة بيدي رجل لم ارى وجهه ولكنه كان أنيقاً جدا و مهندما و كان زوجي في الحلم و دخلت انا وهو لمطعم فاخر وجميل جدا و ذو طراز خشبي انيق و كنّا على موعد مع عائلة اخرى مكونة من رجل كبير في السن ومرأة كبيرة في السن و امرأة شابة و فتاة صغيرة ترتدي فستانا و قابلونا كلهم بابتسامة عريضة و جلسنا معهم في نفس الطاولة و كانت من الخشب الفاخر وكبيرة و ذات لون بني غامق والمطعم كان فارغا تقريبا كنّا نحن فقط و كأن العائلة نعرفها في الحلم لكن لا نعرفها في الواقع وكأنهم مصريون مع العلم انني لست مصرية وانتهى الحلم عزباء ملتزمة دينيا صحتي جيدة ارجوا تفسير حلمي جزاك الله خيرا

  10. حلمت اني مع خطيبتي وامها واختها بناكل في مطعم وبعدين بنتين قعدوا معانا بس اكلهم كان وحش اووي تقريبا ز مايكون بواقي اكل

  11. انا عزباء
    حلمت اني في اسكندرية واني اشتغلت
    جرسونة في مطعم خالي (مطعم اسماك ) وقرايبي جوم المطعم و كلوا واللي اتبقي منهم انا كلته (رز وجمبري ) والاكل كان طعمه حلو اوي ..المطبخ كان فيه شباك كل ما ابص منه الاقي الارض مليانه تلج ابيض اوي وناعم …
    ده ايه ؟؟؟

    1. خير ورزق وفير ستناليه ان شاء الله والله أعلم.
      (لمعرفة معنى أي حلم اخر قوم بزيارة الموقع بكتابة تفسير الاحلام في موقع محتوى في محرك البحث)

  12. رأيت صديقه لي من ايام الثانوي وبالواقع من زمان ماشفتها
    رأيتها بالمنام واحتضنتها كثيرا وقلت لها انا عازمتك على مطعم مره حلو
    بعدين شفت نفسي معاها قاعدين بمطعم على سفره مو طاوله وكانت السفره طويله وفيها انواع من الاكل وإضاءة المطعم خافته وكنا انا وصديقتي وناس كثير جالسين ورايت نفسي اكل خبز وارز بس صديقتي هيا اللي عزمتني قلت لها انا اللي كنت بعزمك ليش انتي اللي عزمتيني
    وبعدين شفت نفسي راجعه معاها البيت وكنا نمشي بالشارع وقلت لها اعطيني رقمك وطلعت جوالها ودقت على رقمي وقلت لها طالما رقمي معاكي ليش ماتسألي
    بعدين كنا واقفين عند اصنصير وشفت نفسي ببيت على اساس بالمنام هو بيتي وهيا وصلتني وراحت وانتهى
    وألف شكر مقدمآ ويعطيكي الف عافيه

    1. يشير الى تفكيرك فيها واشتياقك لها حاولي التواصل معها وان شاء الله خير والله أعلم.

  13. حلمت أني دخلت محل حلاقة لكي أحلق شعري وكان الحلاق بالمنام في الحقيقة هو (صاحب او مدير مطعم وليس حلاق) كنت اعرفه سابقاً باليقظة وكنت دائما اذهب وآكل من عنده ، ولكن نظر إلي عندما دخلت لكي احلق، ثم خرجت من عنده ولم احلق .. انا اعزب ومهاجر في الخارج.

    1. متاعب وهموم حولك لن تمسك ان شاء الله ولن تصاب بها والله أعلم.
      استعن بالله واستغفر بنية السلامة..

  14. انا عندي١٦ سنه وحلمت ان انا دخلت مطعم كشري انا وصديقتي ومررنا بصاحب المطعم ودفعنا الاجر ودخلنا والمكان كان هادي وعادي المنظر وجلسنا وكنت بطلع تليفوني علشان نتصور ف افتكرت صديقه اخري (يوجد بعض المشكلات بيننا)

  15. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا عزباء عندى 19 سنه حلمت إنى دخلت مطعم انا واختى وجوز اختى واختى التانيه وكان مصعم فيه ناس كتيره وكان فى اولاد كتير وكانوا كلهمقاعدين فى وشى على تربيزه كبير قدامى وكل ما اغير مكانى هما كمان يغيروا مكانهم ويقعدوا فى الترابيزه اللى قدامى انا كنت قاعده متوتره وبعد كده لقيت واحده قعدت تزعق فيا وبعدين انا بعد عنها وقعد فى ترابيزتى والجرسون جاب الاكل كان عباره عن فراخ مشويه وعيش انا مسكت رغيف واكلت منه بس لما جيت اكل من الفراخ لقيتها زى ما هى باكل ومش بتنقص اخد لقمه واحده منها وبس وكان الاولاد اللى هناك هما شباب كبار كانوا قعدين جمب بعض وكانوا كلهم بيبصوا عليا

    1. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
      الطعام المشوي في الحلم غير محمود حيث ينذر بمتاعب وضيق والله أعلم

  16. حلمت اني كنت امشي في ارض خضراء وفيها نهر صافي جدا جدا وأتمنى فيها انا وبنت خالي والصور سناب كان المنضر جميل مع العلم تلك المنطقة كلها قاحله ليست خضرا تلك المنطقة يجري فيها وادي

  17. السلام عليكم حلمت اني كنت معي صديقتي في المكتبه
    نريد ان نطبع اوراق ولاكن يجب علينا ان نذهب الى المبنى الثاني طلبت من الدكتوره إعطائي مفتاح السياره وأعطتني اياه كان ذالك المبنى الذي اذهب ل ارى حبيبي السابق فيه في الجامعه. ثم أعطيتها مفتاح سيارتي وأعطتني مفتاح سيارتها لنذهب الى ذالك المبنى الذي هوه فيه
    انا متزوجه لاكن ليس من حبيبي لانه تمِے اجباري على احد اخر غيره

    1. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
      الحلم رساله لك بترك ذكريات الماضي والتفكير بحياتك الآن وعيشها كما هي وحبى حياتك الآن لعل هناك خير وفرح فيها لا تعلميه،وفقك الله

  18. حلمت اني ذهبت لمحل كانه سينما مول راقي وكنت اطلب شي من العامل عندما كنت اطلب أتى رجل غريب يريد ان يتعرف علي قلت له اذهب لا انصحك بذالك ابتعد عني لا اريد ان اتزوج قال لماذا قلت ابتعد وانا اصرخ في وجهه قلت له لقد طلقني زوجي وانا ابكي ثم قلت له ابتعد عني قال سوف ترتاحي معي اقسم لك وسوف اكون افضل منه في كل شي ركضت بعيدا عنه و كان معي سيره حمرا جديده وانا في الحقيقة لا أقود وقمت بقيادتها بشكل سحري وغريب كانت تمشي في كل مكان مرتفع ونخفظ انا بنت متزوجه وعمري٢٠

    1. الحلم رساله لك بالصبر والسعي لتحقيق السعادة في حياتك الزوجية والأسرية وفقك الله

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *