التخطي إلى المحتوى

تفسير رؤية الترمس فى الحلم للنابلسي، هو من الأحلام التي تشغل بال الكثير من الأشخاص، ولذلك يكثر البحث عن التفسير الصحيح لهذه الرؤية، ولكن بالطبع تفسير هذه الرؤية يختلف من عالم لعالم آخر، ويختلف أيضاً تبعاً لاختلاف الحالة النفسية للرائي.

تفسير حلم شراء الترمس الأصفر للعزباء

  • رؤية شراء الترمس الأصفر في منام العزباء دليل على أنها تقوم بصرف المال في المكان الصحيح.
  • وتدل هذه الرؤية أيضاً على أنها سوف تحصل على الكثير من الرزق والمال الحلال خلال الفترة المقبلة.
  • تشير أيضًا إلى أنها سوف تنجح وتتفوق في عملها أو دراستها.
  • وتكون هذه الرؤية دليل على أنها تتمتع بشخصية مميزة، وأنها تعمل بجد واجتهاد حتى تحصل على ما تريد.
  • أما بالنسبة لشراء الترمس الأصفر وكان مسلوق في المنام تكون الرؤية دليل على أنها سوف تقابل شريك حياتها وتشعر معه بمشاعر جميلة.
  • لكن إذا حلمت العزباء بأنها تقوم بشراء الترمس الأصفر اليابس تكون الرؤية دليل على أنها تنفق الكثير من الأموال مما يجعلها تفكر بشدة.
  • وتكون هذه الرؤية دليل على تملك مشاعر اليأس والإحباط منها عند مواجهة المشاكل والأزمات التي تمر بها في حياتها.

تفسير أكل الترمس الأصفر في المنام للعزباء

  • رؤية تناول الترمس الأصفر في منام العزباء تدل على أن حظها جيد وسوف تسمع العديد من الأخبار السعيدة.
  • وتكون هذه الرؤية دليل على أن حياة هذه العزباء سوف يحدث بها الكثير من التغيرات الإيجابية وأن حالها سوف يتغير للأفضل.
  • تدل هذه الرؤية أيضاً على أنها سوف تحصل على المال الكثير بعد تعب ومشقة.
  • تشير رؤية تناول العزباء للترمس المطحون إلى أنها سوف تعاني من الأحزان والهموم خلال الفترة المقبلة.
  • لكن إذا رأت العزباء نفسها تأكل ترمس بعد نقعه في الماء وكانت مريضة في المنام تكون الرؤية دليل على شفائها من مرض تعاني منه.

تفسير حلم الترمس في الحلم للعزباء

  • رؤية الترمس المطحون في منام العزباء وكان تستخدمه على بشرتها تكون الرؤية دليل على انتهاء المشاكل والمتاعب.
  • أما عن تفسير رؤية الترمس في الحلم ذو اللون الأخضر، يكون دليل على أنها سوف تحصل على الرزق والمال.
  • الترمس المسلوق في منام العزباء دليل على قدوم الخير والرزق لها.

تفسير رؤية الترمس للحامل في المنام

  • عند رؤية الحامل في المنام نفسها تقوم بتناول الترمس المر تكون الرؤية دليل على أنها حامل بطفل ذكر.
  • أما إذا حلمت بأنها تتناول الترمس الحلو في المنام تكون الرؤية دليل على أنها حامل ببنت.
  • لكن بالنسبة لرؤية الترمس بشكل عام في منام الحامل تكون دليل على أنها سوف تحصل على الخير، وأن ولادتها سوف تكون سهلة.
  • والترمس في منام الحامل يكون دليل على نوع المولود ولكن ذلك يتوقف تبعاً لنوع الترمس إذا كان مر أو حلو.

تفسير توزيع الترمس في المنام

  • رؤية توزيع الترمس الأصفر في المنام دليل على تمتع الرائي بمكانة كبيرة بين الكثير من الأشخاص.
  • وتدل هذه الرؤية أيضاً على التقارب والمحبة الشديدة بين الرائي وعائلته وأقاربه.
  • تشير رؤية توزيع الترمس الأصفر المسلوق في المنام إلى أن الرائي سوف يقوم بالتقرب من الله وعمل الكثير من أمور الخير والطاعة.
  • كما أن هذه الرؤية تكون بمثابة دليل على إيمان الرائي الكبير وعلى تميزه بالحكمة والمعرفة.
  • أما بالنسبة لرؤية توزيع الترمس الأخضر في المنام فهي تكون دليل على تخلص الرائي من المشاكل والأحزان التي يمر بها خلال الفترة المقبلة.

 تفسير أكل الترمس الأصفر في المنام

  • رؤية أكل الترمس الأصفر في المنام تكون دليل على تمتع الرائي بالحظ الجيد.
  • وتدل هذه الرؤية على أن الرائي سوف يسمع العديد من الأخبار السعيدة التي كان ينتظرها.
  • أما إذا رأى الرائي نفسها يوزع الترمس الأصفر على الناس لكي يتناوله تكون الرؤية دليل على أن حياتها سوف يحدث بها الكثير من الأمور الإيجابية.
  • أكل الترمس الأصفر في المنام دليل على أن الرائي سوف يحصل على المال بعد تعب وجهد كبير.

تفسير الترمس في الحلم للنابلسي

ذكر النابلسي في كتابه تعطير الأنام في تفسير الأحلام ،تشير رؤية الترمس الأخضر في الحلم الي المال بعد تعب وجهد ومشقه أو علم بدون عمل ولا منفعة منه ،والترمس الجاف في المنام ينذر بالهم والنكد ، ورؤية دقيق الترمس هم ومرض ،ورؤية الترمس المسلوق رزق ومال سريع بإذن الله ،والله أعلم.

تفسير حلم الترمس في المنام المتزوجة

بشكل عام يعد رؤية الترمس المسلوق في المنام أفضل من رؤية الترمس الجاف اليابس، ورؤية طحن الترمس واستخدامه ومزجه مع ماء الورد أو أضافه العسل أو الليمون عليه لتنظيف البشرة فهو يبشر بالخير وأيام قادمة مليئة  بالخير والبركة.

وبشكل عام تعد رؤية استخدام الترمس في التجميل من الدلالات المبشرة بكل الخير والتي تدعو بالتفاؤل والاستقرار على المستوى المادي والعاطفي والأسرى ،والله أعلم.

تفسير رؤية الترمس في حلم الحامل

أما عن تفسير رؤية الترمس في منام المرأة الحامل فيعد أكله وطعمه في المنام من الرموز الدالة على نوع الجنين والمولود ،فالطعم المر الترمس في الحلم يبشر بمولود ذكر ،والطعم الحلو اللذيذ للترمس يبشر بمولودة أنثى ،والله وحده أعلى وأعلم بما في الأرحام وما تضع كل أنثى ،والله أعلم.

تفسير رؤية الترمس في المنام للرجل

بشكل عام يعد رؤية الترمس الأخضر أو اليابس اليابس في حلم الرجل دلاله على الرزق والمال ولكن بعد تعب ومشقه ،ويشير الترمس إلى الرجل الحريص على المال ،أما أكل الترمس المسلوق في حلم الرجل يرمز إلى حصوله على مال غير متوقع وإنفاقه يكون أسرع مما حصل عليه.

ورؤية الترمس المطحون في حلم الرجل غير محمودة وتنظر بالمتاعب ،إلا إذا رأى الرجل في حلمه أنه يتداوى من مرض ما ،فعليه تبشر الرؤية بالشفاء من المرض ، أما رؤية توزيع الترمس المسلوق في حلم الرجل فيصير إلى خير في مال وبركة في الرزق. والله أعلم.

قدمنا لكم تفسير رؤية الترمس في الحلم بمعانيه المختلفة، وفي حالة الرغبة في الاستفسار عن حلم آخر يرجى كتابته أسفل المقال في قسم التعليقات.

التعليقات

  1. زوجتي رايت والدي في الحلم المتوفي وقال لها انا جعان وجابت له عيش وجبنه وبعد كده قال لها انا جايب ثلاث اكياس ترمس كل كيس كيلو سالته جايب الترمس ايه اللي جايب ترمي السكري ما معنى هذا الحلم

  2. تحلمت يوم ٣٠ من رمضان قبل المغرب ان بنت خالي ترسل لي فالواتس وتقول ان اخوها يحبني وكلام طويل بمعنى انه يبيني ويحبني وكنت مبتسمه طول م اقرا الرسالة وكنت اقول لها ادري انه يحبني وفي الحلم جاء ولد خالي وكان مبتسم ايضاً
    غير متزوجه انا وولد خالي وبنت خالي متزوجه

  3. حلمت اني في جامع بتعلم احكام القران والمدرسة اللي كانت بتعلمنا كانت بتكتب بقلم لونه ازرق وبعد ماذا مسحت اللي ع السبورة الكتابة دي كانت في بالي ومش راضية تتمسح خالص والمهم خلصنا الحصة وانا نازله من سلم الجمعية لقيت ترابيزا وعليها قلم لونه احمر وانا كنت عايزة اخدوا معايا ، وكنت عمال ابص للقلم بس ف الآخر مرتتش اخدوا وسبتوا علي التربيزا مكانه بعد مانزلت من ع السلم لقيت بنت عمتي هي طفلة عندها ١٠ سنين كنت فرحانه قوي استأذنت من ابوها وخدتها معايا وشلتها ورحت الدكانه عشان اشتريلها وصاحبت الدكانه كانت صحبتي ومعايا في في المدرسة ف سلمت عليها وقلتلها هاتي حاجة تكلها قالتلي عايزة اي ؟ قلتلها اي حاجه راحت وجابتلي كيسين ترمس عطيت لبنت عمتي واحد وخدت انا واحد وخبيتوا معايا واكلت من بنت عمتي شويه وكان طعموا حلو جدا استغربت لطعموا لانو كان حلو خالص ، بس كده الحلم خلص يا ريت ياجماعه تفهموا الحلم كويس وتردوا عليا بسرعه بليز

  4. حلمت بان بابا( متوفى) هيطلب منى حاجه فاانا بقول لنفسى لو هيطلب منى فلوس انا مش معايا غير ٣٠ ج اعمل ايه لاقيته قالى انه مش معاه فلوس لغايه مايجيله طلب منى فلوس قليله يشتري حاجه قولتله ماشى.
    وانى دخلت حمام وكان حمام بلدى لاقيت كان الحمام نضيف بس لاقيت براز على الارض على جنب مرتين فا اتعصبت اذاى اللى دخل الحمام ده يعمل حمام فى مكان غلط هنا بدل هنا وجبت مايه ونزلت البراز ده فى الحمام وكنت بستعد اعمل حمام ( مش فاكره عملت حمام ولا لا)دخلت واحده متهيألي انى اعرفها بس لما صحيت مش فاكره هى مين وبتسال عن حاجه قولتلها انتى مشوفتيش الحمام كان فيه ايه والقرف اللى كان فيه انا نضفته المفروض الحمام ده بتعمله مفتاح وبعدها افتكرت ان ده حمام بيستعمله ناس كتير كانه حمام لمكاتب او لفصول حاجه كده فاقولت خلاص ممكن الحمامات تتقسم كل خمسه سته يستخدموا حمام العدد لو قل الحمامات هتبقا انضف وكنت راكبه جنب واحده عربيه ملاكى هى بتسوق ولابسه طرحه وانا بكلمها عن فكره تقسيم الحمامات بس هى بتتكلم فى التليفون سابته وبتسمعنى بنرفزه اعتذرت وانى المفروض استنى تخلص تليفونها بس هى صممت تسمعني الاول بالرغم ان باين انها متضايقه
    كنت طالعه عماره تقريبا شبه عماره خالى وكان فيه راجل غلبان قاعد جنب العماره ع الرصيف فاانا روحت بقوله لو شفت ماما معايا عاوزه منك خدمه تعرفها انها ظلمتنى وانها اتصرفت غلط( ده ليه علاقه بمشكله حصلت بينى وبين ماما فى الحقيقه) كانى كنت حكايله عن مشكلتى مثلا هو قالى ماشى بشكل غلبان كده بس هاتى فلوس استغربت انه اذاى يطلب فلوس قدام انه يعمل حاجه حق بس ماشى مكانش معايا فلوس قولتله انى هطلع اجيب فلوس وانا طالعه كان فى شقه فى الارضي بابها موارب وراجل بيبص عليا وانا طالعه وشعري طويل وبلعب فيه بايدى ( مع انى فى الحقيقه لابسه طرحه) لمحته وبقول لنفسى هو ده شاب لا ده شكله راجل كبير ( مش عجوز)
    بعد ما خلصت زى دور لاقيت السلم كانى بنزل مش بطلع بسال اذاى السلم ده شكله كده انا حاسه انى بنزل مش بطلع واحده ردت وقالتلى هو كده والكل بيستغرب منه كملت لغايه مابقيت فى الشقه ببص من الشباك لاقيت ناس كتير ملمومه وكانهم قالبين او موقفين عربيه نقل وعرفت انهم متجمعين كده بسببى نزلت اعرف فى ايه قالو ان فى واحده كانت بتكلم الراجل اللى كان جنب العماره وانها ممكن تكون بتعرفه اولاد العماره فين وانهم خايفن ع ولادهم زعقت ان انا اللى كنت بكلم الراجل وانتوا مالكم انا كنت بتكلم فى حاجه تخصني وان انا اصلا معرفش مين فيهم عندوا اطفال ومين لا عشان اعمل حاجه خطر تضرهم وطلعت وكنا بنلم حاجه انا وماما من ع الحبل بس كانت بتقع ندهت لحد حدفهالى قولت بدل ما تقع الحاجه تانى ويقولوا انا السبب لمى الهدوم وانا بلمها لاقيتها بلوزتى بس ضهرها بايظ لونه ( زى لما بنغسل حاجه ولونها بيبوظ ويبقى عامل بقعه كده بلون مختلف) وكانت بقعه كبيره خالى وبابا الله يرحمه كانوا قاعدين خالى بيقولى عادى عادى وبابا بيقوله عادى ايه دى كده باظت.
    كنت باكل ترمس بس لاقيت كانه مش مستوى كويس وبقول ماله الترمس ده ماكان مستوى كويس وبتمضغ بسهوله انا هنقع الباقى منه فى شويه مايه ولما يساوى هاكله .
    اسفه جدا ع الاطاله دول حلمتهم في نفس الليله بس مش عارفه هما حلم واحد تبع بعضه ولا لا وان كان ليه معنى ولا لا

    1. فيما يخص والدك تصدقي عنه واستغفري له.
      اما باقي ما كتبتي راجعي حياتك وقومي بترتيبها على تفكير منطقي، يشير حلمك الى الكثير من التخبط في حياتك.
      والله أعلم.
      ________________
      الرجاد عند بحثك عن تفسير لحلمك في محرك البحث الحقه بكلمة موقع محتوى لسهوله وسرعة الوصول للموقع.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *